De prijsverhoging werkt: Spotify maakt eindelijk weer winst
Spotify heeft voor het eerst sinds 2021 weer winst gemaakt. Ondanks de verhoogde prijzen van de muziekdienst is het aantal betalende gebruikers toegenomen.
Spotify had afgelopen kwartaal 226 miljoen betalende gebruikers, blijkt uit de nieuwste financiële cijfers van het bedrijf. Dat zijn 16 procent meer abonnees dan een jaar geleden. Ook het totale aantal maandelijks actieve gebruikers blijft groeien. Inclusief gratis gebruikers heeft Spotify nu 547 miljoen abonnees, ruim een kwart meer dan vorig jaar.
Eind juli verhoogde Spotify zijn abonnementsprijzen voor het eerst. Dat was aan het begin van het afgelopen kwartaal, en kennelijk is de hogere prijs geen reden voor gebruikers om hun abonnement stop te zetten. Vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar groeide het aantal abonnees van Spotify de afgelopen drie maanden met 3 procent.
Niks over nieuw, duurder abonnement
Voor het eerst sinds 2021 zorgde die sterke cijfers ook voor winst voor Spotify. Het bedrijf noteert een operationele winst van 32 miljoen euro over de afgelopen drie maanden, tegenover een verlies van 228 miljoen euro een jaar eerder. Spotify heeft de afgelopen jaren vaak verlies gedraaid, omdat het bedrijf groei belangrijker vindt dan winst.
Helaas heeft Spotify bij de toelichting van de cijfers niks bekendgemaakt over het langverwachte 'Supremium'-abonnement. Dat duurdere abonnement van naar verluidt 20 euro per maand bevat volgens geruchten onder meer muziek in hogere kwaliteit, speciale AI-functies en meer inbegrepen uren voor het luisteren naar audioboeken, een functie die Spotify onlangs in een paar landen introduceerde.
Naar 1 miljard gebruikers
Spotify ziet de toekomst rooskleurig. Het bedrijf verwacht nog dit jaar door de grens van 6 miljoen actieve gebruikers te gaan, met 235 miljoen betalende gebruikers. Tegen 2030 wil het bedrijf in totaal 1 miljard gebruikers hebben. In procenten gezien is het aantal betalende gebruikers de afgelopen jaren wat afgenomen: in 2022 had 45 procent een betaald abonnement, nu minder dan 40 procent. Dat compenseert Spotify echter met toenemende inkomsten uit de reclames die gratis gebruikers horen en zien.
Ontvang meer tech-nieuws via ons nieuwe WhatsApp-kanaal.