Zelfrijdende auto's van de weg gehaald in Amerikaanse stad: 'Te onveilig'
Cruise, een dochterbedrijf van General Motors, mag zijn zelfrijdende taxi's niet meer testen in San Francisco. Dat heeft de Californische overheidsinstantie Department of Motor Vehicles (DMV) dinsdag besloten. De robottaxi's zijn volgens het DMV 'niet veilig voor gebruik door het publiek'.
Cruise test al een tijdje lang zijn zelfrijdende taxi's in meerdere Amerikaanse steden. Vooral in San Francisco is het bedrijf heel actief. In de Californische stad biedt Cruise een volledig operationele commerciële robotaxidienst aan. Sinds augustus mochten de zelfrijdende wagens van het bedrijf er 24/7 passagiers vervoeren.
Maar daar komt nu een einde aan. Het Californische DMV heeft dinsdag gezegd dat het de vergunning van Cruise om zelfrijdende auto's te testen met onmiddellijke ingang zal intrekken. Dat doet het omdat het acht dat de robottaxi’s een 'onredelijk risico voor de publieke veiligheid' vormen.
Prestaties foutief weergegeven
Het DMV vindt onder meer dat, gebaseerd op de prestaties van de voertuigen in het openbaar, ze 'niet veilig zijn voor gebruik door het publiek'. Ook zou Cruise informatie met betrekking tot de veiligheid van zijn robottaxi’s fout hebben weergegeven. De zelfrijdende wagens zouden het zo slecht hebben gedaan, dat de stopzetting onmiddelijk van kracht moet worden 'voor de veiligheid van personen op de openbare weg'.
Volgens het DMV kan Cruise nog altijd zijn vergunning terugkrijgen. Daarvoor moet het bedrijf een aantal stappen ondernemen. Wat die stappen zijn, is nog niet bekend.
Chaos in het verkeer
Sinds Cruise in augustus groen licht kreeg om zijn taxi’s 24/7 te testen zonder chauffeur, is het bedrijf regelmatig in het nieuws gekomen voor soms bizarre manoeuvres. Diezelfde maand reed een robotaxi bijvoorbeeld over vers gegoten beton, waarna die er in bleef vastzitten. Een tiental auto’s veroorzaakten in augustus ook een verkeersopstopping toen ze een belangrijke verkeersader blokkeerden.
De incidenten zijn echter niet altijd even onschuldig. In september zouden twee auto’s van Cruise een ambulance geblokkeerd hebben na een ongeluk. De patiënt overleed na die rit in het ziekenhuis. Volgens het verslag speelden de robotaxi’s daarbij een rol, omdat in dergelijke situaties elke seconde telt. De brandweer van San Francisco beweerde toen dat er al tientallen incidenten hebben plaatsgevonden waarbij autonome voertuigen de hulpdiensten hebben gehinderd.