Ook deze e-bike-maker dreigt failliet te gaan
De Deense e-bike-maker Mate trok jaren geleden de aandacht met zijn elektrische vouwfiets met dikke banden, de Mate X. Daarna kwam het merk met nog drie versies van zijn e-bikes, waaronder een bakfiets. Maar net als VanMoof dreigt ook Mate nu kopje onder te gaan.
Mate Bike stevent af op een faillissement. Het bedrijf probeert met een Chapter 11-status het hoofd nog boven water te houden. De totale schuld van het bedrijf is echter al opgelopen tot 9,4 miljoen euro. Mate verkoopt in 20 landen zijn elektrische fietsen. Ook in Nederland zijn er in het hele land dealers van het Deense merk. Mate maakte sinds de oprichting in 2016 geen enkele euro winst: een andere overeenkomst met VanMoof.
Door de Chapter 11-status krijgt het bedrijf nog de tijd om een reddingsplan op te zetten in overleg met de grootste schuldeisers en investeerders. "We zijn behoorlijk optimistisch dat we een plan kunnen opstellen dat de banen en de toekomst van Mate Bikes gedeeltelijk veilig kan stellen", zei Mate Bike-topman Anders Kaasgaard onlangs in Deense media.
Sommige modellen bleken illegaal
Net als veel e-bike-fabrikanten profiteerde Mate tijdens de coronajaren van de gestegen vraag naar elektrische fietsen, maar die gouden tijden voor de fietsbranche zijn inmiddels voorbij.
Een extra tegenslag voor Mate Bike was dat het bedrijf in Groot-Brittannië een terugroepactie moest uitvaardigen voor e-bikes die niet aan de regelgeving voldeden. Het Britse kantoor van Mate Bike werd eerder al failliet verklaard. Ook in Nederland werden de e-bikes van Mate meermaals door de politie in beslag genomen, doordat bepaalde modellen illegaal waren.
E-bike-makers in zwaar weer
Meer e-bike-merken hebben het lastig door de tegenvallende vraag naar elektrische fietsen. Onlangs moest ook de Zwitserse e-bike-maker Flyer hard ingrijpen omdat het in de problemen was gekomen.
VanMoof heeft na het faillissement uiteindelijk na de overname door het Britse bedrijf Lavoie een doorstart gemaakt.