Mazda steelt de show: wulpse sportauto rijdt op batterij én waterstof
Mazda heeft op een Japanse autobeurs een elektrische sportcoupé onthuld. De Mazda Iconic SP heeft naast een elektromotor ook een wankelmotor aan boord, die met waterstof kan werken.
Mazda geeft in zijn sportieve modellen de verbrandingsmotor nog niet op en kijkt daarbij naar synthetische brandstoffen en waterstof. Het merk presenteerde op de Japanse autobeurs Japan Mobility Show woensdag de opvallende Iconic SP. Het is een elektrische auto, maar er zit niet alleen een elektromotor en een batterij in, maar ook een compacte tweeschijfs-wankelmotor, ook wel een rotatiemotor genoemd. Die kan volgens Mazda draaien op 'brandstoffen, waaronder waterstof'.
Laag zwaartepunt
Conceptcars hebben vaak overdreven namen, maar de Iconic SP mag er zeker wezen met zijn ontwerp met fraaie rondingen. Mazda zegt het zwaartepunt zo laag mogelijk te hebben gehouden. "De gewichtsverdeling van ongeveer 50:50 zorgt voor uitstekende rijprestaties." Ook kan de sportwagen elektriciteit leveren aan andere apparaten.
Batterij is vraagteken
Mazda heeft het gewicht relatief laag gehouden (1450 kilo) en dat is waarschijnlijk mogelijk doordat het accupakket vrij klein is, maar de details over de batterij zijn niet bekend. De Iconic SP heeft een lange motorkap met kleine koplampen.
De wagen is 4,18 meter lang en beschikt over 370 pk. Hij trekt in 3,9 seconden op van 0 naar 100 km/u.
'Rijplezier in stand houden'
De Iconic SP moet volgens Mazda aantonen dat het bedrijf 'vastberaden is om het rijplezier van de MX-5 in stand te houden'. Bovendien zegt het Japanse bedrijf 'de kleur rood te blijven koesteren' en dat is gelukt met de nieuwe, felle tint genaamd Viola Red. Die kleur komt vast terug in toekomstige auto's.