Twitter/X één jaar onder Musk: leegloop, kaalslag, ophef en kritiek
Het is een jaar geleden dat Elon Musk met frisse tegenzin Twitter overnam. Dat leek eventjes goed te gaan, maar een jaar later staat het sociale netwerk er nog maar treurig bij.
De overname begon zoals bijna alles rond Musk als een soort grap. De miljardair zei het bedrijf over te willen kopen, en deed op de bonnefooi een bod. Het bestuur van het toen nog beursgenoteerde Twitter greep zijn kans, en hield Musk aan het bod. Dat lag een stuk boven wat Twitter toen al waard was. Een gouden greep, want Musk moest samen met financiers 44 miljard dollar voor Twitter neertellen.
Een jaar later lijken de toenmalige bestuurders van Twitter de enige winnaars. Zij gingen er met volle zakken vandoor, hun bedrijf is inmiddels helaas onherkenbaar veranderd. Bijna meteen begon Musk met besparingsmaatregelen, en ontsloeg zo'n beetje de helft van het personeel. Dat is te zien aan het toezicht: er mag meer op X, en wat niet mag wordt nauwelijks gehandhaafd.
Gebruikers lopen weg
Begin dit jaar bleek al dat het haatzaaien op Twitter fors was toegenomen, en dat het gebruik in Nederland fors was gedaald. Die trend heeft zich doorgezet, toont onderzoek van The Wall Street Journal. Terwijl concurrenten als Instagram, YouTube, TikTok en Facebook een groei in maandelijks gebruik zien, daalt dat van Twitter sinds de overname.
In september lag het aantal dagelijks actieve X-gebruikers 16 procent lager dan een jaar geleden, en dat aantal blijft dalen. X komt op een magere 183 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat verbleekt vergeleken met de 1,4 miljard gebruikers van Facebook en de 1,1 miljard gebruikers van Instagram. Zelfs X-concurrent Threads zit al bijna aan de 100 miljoen gebruikers, meldde Meta gisteren nog – en dat nog zonder de EU, die komt er binnenkort nog bij.
De app van X is ook stukken minder populair, mede omdat veel gebruikers de app simpelweg niet meer kunnen vinden. Om de plotselinge rebranding van Twitter naar X op te vangen, staat er nu op veel plekken 'X (voormalig Twitter)', een zwaktebod.
Kost bakken vol geld
Al dat wanbeleid kost X een hoop geld. In de VS wordt nu 54 procent minder geld aan X besteedt door adverteerders dan een jaar geleden, meldt WSJ op basis van analysebureau Guideline. Dat geld stroomt nu vooral naar TikTok, dat ondertussen alleen maar populairder wordt.
En ook de banken zijn niet blij. Hoewel Musk op papier erg rijk is, heeft hij Twitter niet helemaal uit eigen zak betaald. Ook banken hebben meegedaan, in de hoop dat het bedrijf meer geld waard zou worden. Zeven banken hebben Musk 13 miljard dollar geleend om Twitter te kopen, waaronder de grote banken Morgan Stanley, Bank of America en Barclays.
Banken verkopen zulke schulden normaal gesproken aan investeringsmaatschappijen. Dat zal nu ook gebeuren, maar niet met winst zoals gehoopt. Het banken-aandeel van 13 miljard dollar is inmiddels 2 miljard dollar minder waard, meldt The Guardian. Volgens de krant is het sowieso uitzonderlijk dat banken zo'n grote schuld zo lang zelf vasthouden: ook dat wijst op de dalende populariteit van X.
Musk populairder dan ooit
Wie profiteert er dan wel van de overname? Musk zelf natuurlijk. Zijn populariteit is flink gegroeid. Hij is de meest gevolgde persoon op het platform geworden en veroorzaakt zo vaak de meeste ophef. En dat blijf de drijfveer van X, ook al zijn veel bedrijven, bekendheden en andere gebruikers inmiddels vertrokken.
Ondertussen is er aanhoudende kritiek op het bedrijf van Musk vanuit onder meer de EU. Het bedrijf houdt zich niet goed aan onze strenge internetregels. Of X over een jaar nog in deze vorm bestaat is maar de vraag, mogelijk is het dan zelf een soort van banken-app.