Meer stroom voor elektrische vrachtwagens: Nederland krijgt landelijk laadnetwerk

©Bright

elektrische vrachtwagen elektrisch truck laadpalen laadpaal vrachtwagens energie
30 oktober 2023 om 21:36

Het Rijk, provincies en gemeenten hebben maandag afspraken gemaakt over de aanleg van een landelijk dekkend laadnetwerk voor bedrijven. Dat netwerk moet de opmars van elektrische vrachtwagens en bussen mogelijk maken.

Ons land telt al 590.000 laadpunten voor elektrische auto’s, maar willen ook bedrijven massaal over stappen op elektrisch rijden, dan moeten er nog veel meer laadstations met voldoende capaciteit bij komen. Daarom gaan overheden samenwerken aan het inrichten van een landelijk laadnetwerk voor bedrijven. Aan een laadnetwerk voor personenauto’s en bestelbussen wordt al langer gewerkt, maar het nieuwe laadnetwerk voor bedrijven moet ook geschikt zijn voor onder meer elektrische vrachtwagens, bussen, binnenvaartschepen en mobiele machines in de bouw.

Meer elektrische vrachtwagens

"De uitrol van laadinfrastructuur voor logistiek heeft mijn specifieke aandacht. De komende jaren komen er meer en meer elektrische vrachtwagens bij; in 2030 rijdt tien procent elektrisch. Er moet voldoende laadinfrastructuur bij", aldus demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).

Het Rijk, provincies en gemeenten werken samen met netbeheerders en kennisinstituten in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Die moet er uiteindelijk voor zorgen dat 'het laden van een elektrisch voertuig net zo gemakkelijk moet zijn als het laden van een mobiele telefoon'.

Samenwerkende netbeheerders

Omdat het stroomnetwerk in delen van Nederland al overvol is, is er een nauwe samenwerking nodig voor de inrichting van het laadnetwerk. Per regio wordt er gekeken naar het plaatsen van laadpunten en de benodigde elektriciteit. De netbeheerders die samenwerken in de NAL zijn Stedin, Alliander, Enexis, Juva, Coteq en Rendo.

Kijk ook: Vernieuwend vervoer? Vergeet die vliegende auto!