In deze Toyota EV schakel je zelf: 'Echt net alsof je in een benzineauto rijdt'
Het is geen grap: Toyota gaat elektrische auto's een handgeschakelde versnellingsbak geven. Je kunt je EV als optie laten voorzien van een versnellingspook en koppeling, waarna een nieuw systeem de rijervaring van een benzineauto nabootst. Zo willen Toyota-techneuten EV's 'leuk om te rijden' maken. De eerste media hebben het al getest en zijn enthousiast.
Toyota komt met elektrische auto's met een handgeschakelde zesversnellingsbak: de eerste EV's waarin je ouderwets met de hand kunt schakelen. Het Japanse bedrijf ontwikkelt hiervoor een systeem dat de manier simuleert waarop een transmissie met meerdere versnellingen werkt, maar dan toegepast op een elektromotor. Het klinkt vreemd, maar Toyota komt hier serieus mee en heeft er een hele reeks patenten op aangevraagd. Toyota's idee is dat er een groep mensen is voor wie met de hand schakelen extra rijplezier geeft. Dat hoeven ze zo niet te verliezen bij een overstap op elektrisch rijden.
Getest in een elektrische Lexus
De eerste autojournalisten hebben de afgelopen dagen in het prototype van de handgeschakelde EV mogen rijden. Het ging om een aangepaste elektrische Lexus UX 300e. Het pedaal van de koppeling en de versnellingspook komen van de Toyota GR86, en op het dashboard staan een toerenteller en een apparaatje om de modus te selecteren.
Het systeem heeft zes versnellingen. Sensoren detecteren de bewegingen van de koppeling en de pook en software bepaalt dan de hoeveelheid koppel die de elektromotor naar de wielen stuurt. Via de speakers worden de geluiden van een benzineauto nagebootst. De media mochten van de proefritjes geen opnames maken.
'Best geloofwaardig'
Alles is aanwezig: afremmen op de motor, uitrollen en geen koppel als je plotseling probeert te accelereren in de hoogste versnelling. "Het klinkt als een gimmick, maar eigenlijk is het allemaal best geloofwaardig", vond een journalist van Autocar. "Het schakelen is kort en nauwkeurig en de koppeling heeft kracht. Je kunt hem net zo afslaan als een handgeschakelde auto en ook de koppeling laten slippen."
Volgens een journalist van InsideEVs voelt 'het echt als een benzineauto'. "Ik vergeet even dat ik in een elektrische auto zit. De auto schokt zelfs een beetje heen en weer als ik schakel. Elk onderdeel hiervan – het schakelen, de koppeling, het geluid, de beweging van de auto – doet me zweren dat ik in een benzineauto zit. Hij 'remt' zelfs op de motor als ik terugschakel en het gas loslaat."
Optie voor de liefhebber
Gebruikers kunnen het handgeschakelde systeem aan- en uitzetten wanneer ze willen. Kopers van sommige elektrische Toyota’s kunnen deze simulatie van een handgeschakelde versnellingsbak vanaf 2026 als optie toevoegen. Je moet er dus wel extra voor betalen.
Zowel InsideEvs als Autocar zijn positief na hun eerste indruk. InsideEVs: "Er zijn mogelijk liefhebbers die voor zulke functies op duurdere auto’s willen betalen. Het is gewoon leuk om hiermee te rijden." Autocar: "Dit geeft hoop dat elektrische auto's aantrekkelijk kunnen zijn voor de liefhebbers."