Nederlandse ACM pakt Apple weer aan: 'App-commissie is onverklaarbaar hoog'
Het slepende conflict tussen de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Apple over de App Store-regels krijgt een staartje. De ACM vindt nu de hoogte van de commissie die Apple rekent over betalingen in apps te hoog. Daarmee zou Apple misbruik maken van zijn marktmacht.
De ACM schrijft volgens Bloomberg in een vertrouwelijk besluit dat de regels van Apple op een oneerlijke manier gericht zijn op bedrijven die abonnementsdiensten aanbieden, zoals de datingapp Tinder. Apple verlaagde de app-commissie in Nederland voor datingapps vorig jaar al van 30 naar 27 procent. Maar de ACM vindt dat niet ver genoeg gaan.
Apple schaadt volgens de ACM bedrijven met abonnementsdiensten, zoals de Tinder-maker Match Group, 'door hen een extra en onverklaarbaar hogere vergoeding in rekening te brengen'. De toezichthouder wil niet reageren. Dat komt doordat er nog een rechtszaak loopt tussen de ACM en Apple, waarbij het gaat over wat de toezichthouder wel en niet over de zaak naar buiten mag brengen.
De stellingname van de toezichthouder kan leiden tot meer antitrustonderzoeken in EU-landen naar de vergoedingenstructuur van Apple. De Europese Commissie doet ook al onderzoek naar de App Store-praktijken.
Dwangsommen
Sinds 2021 liggen de ACM en Apple met elkaar in de clinch. De toezichthouder startte toen een onderzoek naar klachten over Apple die waren ingediend door bedrijven achter datingapps. Apple kreeg uiteindelijk 50 miljoen euro aan dwangsommen omdat het niet voldeed aan een bevel om makers van datingapps toe te staan betaalsystemen van derden te gebruiken.
Uiteindelijk deed Apple water bij de wijn en voerde de iPhone-maker wijzigingen voor datingapps in Nederland door. Daar ging de ACM in juni 2022 mee akkoord.