Getest: hoe handig is deze bagagebox voor op de trekhaak?
Thule belooft met zijn bagageboxen voor op de trekhaak meer ruimte zonder significant meer verbruik. Onze autotester Rutger probeerde het.
Wie op vakantie wil met veel spullen had altijd het duivelse dilemma: aanhangwagen of skibox. De aanhangwagen betekent dat je langzamer moet rijden op de snelweg. De skibox betekent dat je allerlei dingen bovenop je auto in moet pakken en dat je bij hogere snelheden vaak veel windgeruis hoort. Bovendien gaat met beide oplossingen je verbruik omhoog. Bagageboxen voor op de trekhaak bieden een derde optie. Maar zonder de herrie, zonder dat je langzamer moet rijden en zonder dat je verbruik omhoog gaat.
Alles in één
Thule maakt een aantal verschillende soorten bagageboxen. De Backspace XT (300 liter) werkt samen met de Velospace-fietsdrager. Daar kun je dan in plaats van fietsen een bagagebox op zetten, die meer weg heeft van een tas met harde bodem, dan een koffer. De Arcos (300 of 400 liter) lijkt meer op een traditionele skikoffer. Van hard plastic gemaakt en aerodynamisch achter de auto. In testen zou de Arcos in sommige gevallen het bereik van een elektrische auto zelfs vergroten, omdat de auto langer wordt.
Ze kosten beide compleet ongeveer 1500 euro. Bij de Velospace/Backspace-combinatie heb je daarvoor een bagagebox én fietsenrek. Bij de Arcos alleen de bagagebox met bijbehorend frame.
De Arcos is gemakkelijker in gebruik dan de Backspace. Omdat het een soort tas is die gemonteerd moet worden op de fietsendrager, zijn er bij de Backspace riempjes en ritsen en clips die open en dicht moeten. De Arcos is wat dat betreft de betere keuze. Die is ook lager, waardoor bij de meeste auto’s de bagageklep er overheen kan openen en sluiten. Met de Velospace kun je de fietsen of bagagebox achterover kantelen om de klep open te kunnen doen. Dat gaat gemakkelijk genoeg, maar is wel een extra handeling.
Om de Backspace te verwijderen en plaatsen op de trekhaak moet eigenlijk ook de koffer van de drager verwijderd. Met twee man kan het zonder, maar het is niet aan te raden. Bij aankomst op het vakantieadres gaan er dus vier riempjes los en twee clips om de bagagebox los te halen. Waar je bij gebruik van beide bagageboxen wel goed om moet denken is dat je parkeersensoren niet meer werken, terwijl je plotseling een significant langere auto hebt gekregen. De achteruitrijcamera van onze Kia zag ook alleen nog maar de achterkant van de bagagebox, met de Arcos zou hij er overheen kunnen kijken.
Arcos beter, Backspace multifunctioneler
Ik zou de Velospace/Backspace-oplossing iedereen van harte aanraden als de Arcos er niet ook was. Die is aerodynamischer, biedt evenveel of meer ruimte (afhankelijk van de versie), is gemakkelijker in gebruik en ziet er beter uit. Maar hij kan niet als fietsendrager dienst doen.
Als je dus al een fietsendrager hebt, ga dan vooral voor de Arcos. Wil je beide hebben voor hetzelfde geld, dan is de Backspace op de fietsendrager de betere oplossing. Maar de bagagebox is sowieso prettiger en praktischer in gebruik dan een skibox of aanhangwagen.