YouTube-maatregel werkt: mensen verwijderen adblockers massaal
YouTube blokkeert sinds vorige week gebruikers van adblockers. De maatregel lijkt te werken: er is sprake van een recordaantal de-installaties van adblockers.
YouTube is het zat dat miljoenen mensen filmpjes kijken zonder daarvoor te 'betalen' door eerst een reclame te zien. Vorige week begon YouTube daarom met het blokkeren van gebruikers van adblockers. Gebruikers met zo'n plugin zien inmiddels een waarschuwing: soms mogen zij nog enkele video's bekijken, soms geldt de blokkade direct.
De blokkade lijkt te werken, want afgelopen week werd een 'recordaantal' adblockers verwijderd, meldt Wired op basis van de bedrijven achter de software. Maar mensen zoeken ook een alternatief, waardoor er ook weer een toename is de installatie van nieuwe, andere adblockers.
Meer interesse in Edge-browser
Ghostery, een bekende adblocker, zag in oktober drie tot vijf keer meer mensen de app verwijderen of juist installeren dan normaal. Het aantal gebruikers bleef daarmee ongeveer gelijk. Wel zegt ruim 90 procent van de mensen die Ghostery verwijderde, dat te doen vanwege YouTube.
Google loopt wel het risico om een deel van zijn Chrome-gebruikers kwijt te raken. De populairste browser ter wereld is eigendom van Google, maar het aantal installaties van Ghostery op Microsoft-browser Edge was in oktober 30 procent hoger dan een maand eerder. Dat wijst op een groeiende interesse van gebruikers in een andere browser – Microsoft wilde niet op de cijfers reageren.
Adblocker AdGuard met 75 miljoen gebruikers ziet normaal gesproken zo'n 6000 de-installaties per dag. Dat verdubbelde in oktober, met een piek van 52.000 installaties op één dag. Wel ziet het bedrijf zijn aantal betalende gebruikers groeien: de betaalde versie van AdGuard komt kennelijk nog langs YouTubes blocker-blokkade. Daarmee zijn de eerste tekenen van een wedloop zichtbaar.
Mag dat verbod wel?
Het is de bedoeling dat mensen door de blokkade stoppen met het gebruik van adblockers en de reclames van YouTube bekijken. Reclame is de belangrijkste inkomstenbron van YouTube: het alternatief is betalen voor een Premium-abonnement van 11,99 euro per maand, zonder reclame. Een goedkoper abonnement werd onlangs in Nederland geschrapt.
Het verbod van YouTube is omstreden. Volgens privacyexpert Alexander Hanff mag Google in de Europese Unie niet zomaar zo'n blokkade instellen. YouTube kan volgens de expert alleen weten of iemand een adblocker gebruikt, als Google zonder toestemming data van gebruikers uitleest. En dat mag in de EU niet, merkte Meta vorige week nog door een verbod op gepersonaliseerde reclame.