Hyundai gaat met eigen goedkope accu's de strijd aan met Tesla
De Hyundai Motor Group start binnenkort met de productie van zijn eigen goedkopere accu’s voor elektrische auto’s. De Zuid-Koreaanse fabrikant wil de eigen LFP-batterijen in betaalbare EV’s van de merken Hyundai en Kia gebruiken.
In de concurrentiestrijd tussen autofabrikanten zijn accu's een cruciaal onderdeel geworden. Consumenten willen zowel goedkopere EV’s als een grotere actieradius. Net als andere automakers, zoals Tesla en BYD, investeert de Hyundai Motor Group de komende jaren miljarden in de ontwikkeling van eigen accu's. Het bedrijf komt in 2025 met de eerste auto's met zijn eigen goedkopere LFP-batterijen.
LFP-batterijen gebruiken lithium-ijzer-fosfaat in plaats van nikkel en kobalt. Ze zijn goedkoper te produceren en stabieler dan andere type accu’s, maar hebben wel een lagere energiedichtheid. Daardoor hebben auto's met de huidige generatie LFP-accu's vaak een kleinere actieradius, maar meerdere fabrikanten hopen dat de komende tijd te verbeteren. Hyundai denkt dat zijn nieuwe LFP-accu’s zowel een hogere energiedichtheid als een verbeterde efficiëntie bij lage temperaturen hebben. De prestaties moeten vergelijkbaar zijn met huidige batterijen met nikkel, mangaan of kobalt.
Minder afhankelijk van Chinese producenten
De ontwikkeling van de nieuwe generatie LFP-batterijen wordt volgend jaar afgerond, meldt The Korea Herald. De autofabrikant gebruikt al LFP-batterijen in zijn Kona EV en de kleine Kia Ray, maar die worden gemaakt door de Chinese batterijreus CATL. Hyundai wordt met zijn eigen versie minder afhankelijk van China.
Bovendien kunnen de prijzen van de EV’s omlaag. Dat is nodig, omdat Chinese merken steeds goedkopere elektrische auto’s uitbrengen. Ook wil Tesla over een paar jaar met een EV van 25.000 euro lanceren.
Hyundai ontwikkelt ook andere typen batterijen, zoals een nieuwe NCM-accu met een 10 procent grotere efficiëntie. De capaciteit van die premium batterijen wordt ook verder vergroot.
Solid-state-accu's
Hyundai werkt daarnaast aan solid-state-batterijen en opent hiervoor volgend jaar een nieuw onderzoekscomplex. Zo’n vastestofbatterij kan het rijbereik van EV’s flink verhogen en dit type is een stuk veiliger dan lithium-ionbatterijen.
Solid-state-accu’s gebruiken een vast elektrolytmateriaal, het medium dat de twee polen met elkaar verbindt, terwijl bij lithium-ion een vloeibare elektrolyt wordt gebruikt om ionen tussen de elektroden te transporteren. Het vaste elektrolyt maakt een hogere energiedichtheid en een langere levensduur mogelijk, en de solid-state-baterijen zijn minder vatbaar voor lekken en oververhitting.