Hoe duur wordt GTA VI? Uitgever vindt games te goedkoop en overweegt een uurprijs
Eerder deze week heeft Rockstar Games aangekondigd dat de trailer van de langverwachte game GTA VI in december verschijnt. De prijs van de game is nog niet bekend, maar GTA-uitgever Strauss Zelnick, ceo van Take Two, doet alvast een opvallende uitspraak over hoeveel de games van Rockstar volgens hem waard zijn.
Tijdens een gesprek met beleggers zei de ceo van Take Two dat hij vindt dat games te goedkoop worden aangeboden. Vooral de games van Rockstar, zoals de GTA en Red Dead Redemption-series, zijn veel meer waard dan hun prijskaartje, meent Zelnick.
"In termen van onze prijsbepaling is het algoritme in feite de waarde van het verwachte entertainmentgebruik. Dat wil zeggen: de waarde per uur maal het aantal verwachte uren plus de eindwaarde die de klant ervaart als eigendom, als de titel eigendom is in plaats van onderdeel van een abonnement", aldus Zelnick.
Hoe meer uren, hoe meer waarde
Met andere woorden: hoe langer je een game speelt, hoe meer waarde je krijgt voor je geld. De meeste grote games kosten momenteel zo’n 70 euro. Maar sommige daarvan hebben een verhaallijn van 12 uur, anderen van 100 uur. "Volgens die maatstaf zijn onze prijzen nog steeds heel erg laag, omdat we veel uren engagement bieden en de waarde daarvan heel hoog is", zegt de Take Two-topman.
Toch lijkt het er niet meteen op dat GTA VI, naar verluidt de duurste game aller tijden om te ontwikkelen, veel duurder zal worden dan de concurrentie. Zelnick zelf geeft tijdens het gesprek toe dat er geen realistisch prijsmodel bestaat binnen de markt voor een zeer dure game.
Andere verdienmodellen
Daardoor lijkt het meer dan waarschijnlijk dat Take Two andere verdienmodellen zal gebruiken om GTA VI winstgevend te maken. Ook bij voorganger GTA V werd dat gedaan met GTA Online, waar spelers met microtransacties hun spelervaring kunnen verbeteren. Dat heeft Take Two de afgelopen tien jaar zo’n 8 miljard dollar opgebracht.
Rockstar en Take Two konden eerder al op de nodige kritiek rekenen voor te hoge prijzen van sommige games. In 2021 brachten ze bijvoorbeeld remakes uit van de originele GTA 3-trilogie, die vol met bugs zaten en volgens veel fans gewoon een excuus waren om geld te graaien. Het prijskaartje bedroeg toen 60 euro, ondanks het feit dat het simpelweg geüpdatete versies waren van oude games. Ook dit jaar bracht Take Two een port uit - geen remaster - van het 13 jaar oude Red Dead Redemption, voor een prijs van 50 euro.