Nieuwe auto's lijken steeds meer op elkaar - of is er iets anders aan de hand?
De afgelopen tijd komt het ene na het ander nieuwe elektrische merk op de markt. BYD, Nio, Exlantix - ze hebben allemaal iets met elkaar gemeen: de vormgeving. Lijken auto's echt steeds meer op elkaar? Of is er iets anders aan de hand?
Vorige week kregen we het bericht dat Exlantix in Nederland auto's gaan verkopen: de ES en ET. Het bedrijf is onderdeel van Chery Automotive uit China. In de laatste regel werd ook nog even genoemd dat Omoda en Jaecoo nog twee andere merken zijn die volgend jaar in Europa worden gelanceerd.
De reden voor het introduceren van een hele rits merken (alleen Geely heeft al Volvo, Polestar, Zeekr en Lynk & Co) is voor een ander verhaal. Dit keer wil ik het hebben over het uiterlijk van die auto’s. Er zijn namelijk een paar designtrends die iedereen over lijkt te nemen.
Zie hieronder een Mercedes, een Lotus, een Exlantix, een Nio en een Volkswagen. Wat valt op?
Minimalistische koplampen
De Exlantix, Nio en Lotus hebben allemaal koplampen die bijzonder klein zijn. Dankzij led-technologie hoeven koplampen niet langer grote glazen potten vol lampjes en spiegels te zijn. Dat geeft ontwerpers veel meer ruimte om creatief om te gaan met de vorm van de verlichting en dat zien we op veel auto’s.
De creativiteit beperkt zich veelal tot deze vorm: liggende streepjes licht. Bij Mercedes en Volkswagen zie je dat ze uit een andere tijd komen. Vaak verkopen ze ook nog goedkopere modellen die geen led-verlichting hebben en dus is de hele koplampunit groter. Maar zowel Exlantix, Mercedes en Volkswagen gebruiken dan wel weer een led-stripje om de twee koplampen met elkaar te verbinden.
Led-signatuur
Verlichting is een belangrijk thema bij het ontwerp, omdat led zoveel meer mogelijk heeft gemaakt voor ontwerpers. Peugeot heeft een tijdje led leeuwenhoektanden op zijn auto’s gezet. Volvo heeft de hamer van Thor in de dagrijverlichting (maar gek genoeg dat idee ook uitgeleend aan Polestar). Porsche en Kia claimden tegelijk de vier blokjes in de koplamp.
En op de achterkant zien we ook vaker kleine of grotere lichtkunstwerkjes. De hoge achterlichten van de Kia Niro, zagen we eerder al op de Volvo XC60. De doorlopende streep van de voorkant vinden we zowel op de Kia EV6 als menig Renault, Volkswagen en Mercedes. De nieuwe vrijheid, levert vaak soortgelijke vindingen op.
Luchtopeningen naar de zijkant
Aan de neus van de drie Chinese nieuwkomers valt ook op dat er weinig lucht door het midden hoeft en dat er vaak alleen links en rechts een luchtopening zit en helemaal onderaan de neus. In profiel lijken de auto’s ook vaak op elkaar. Ze moeten immers allemaal dezelfde lucht doorklieven en daarbij werkt voor elk merk dezelfde vorm in het voordeel. Voor puntig, liefst langgerekt, achter met scherpe vouwen om de lucht weer los te laten. Het dubbele dakspoilertje van de MG4, de Lotus Eletre en de Subaru Solterra zijn daar voorbeelden van.
Conclusie
Lijken auto's dus meer op elkaar dan vroeger? Ik denk het niet. Het is gemakkelijk om het verleden op te hemelen, omdat de auto’s die we daar nog van hebben of ons herinneren de beste uit die tijd waren. De Lada 1200E had ook niets origineels in het ontwerp, terwijl een (relatieve) budgetauto als de Dacia Duster een knap origineel eigentijds ontwerp heeft. Logischerwijs vinden ontwerpers op verschillende plekken in de wereld met nieuwe technologie in eerste instantie soortgelijke vormen. Maar naar mate de technologie bekender wordt, zullen we ook meer creatieve toepassingen zien.
We hoeven ook niet bang te zijn dat de windtunnel de vorm van al onze auto’s gaat bepalen. Want de vorm van onze auto’s wordt vooral bepaald door ons koopgedrag. Een SUV is per definitie minder efficient dan een stationwagon van hetzelfde formaat. Toch worden die het meest ontworpen en verkocht. Klaag je dat alle auto’s op elkaar zijn gaan lijken? Koop dan zelf eentje die zich onderscheidt.