E-bikes en e-scooters doen veel meer voor het klimaat dan elektrische auto's
De elektrificatie van het wagenpark is volgens velen de beste manier om de CO2-uitstoot van de transportsector te verminderen. Maar volgens onderzoekers zijn het vooral e-bikes, elektrische scooters en e-stepjes die een impact hebben.
Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) reden er eind 2022 ongeveer 26 miljoen elektrische auto's rond. Bloombergs schatting is iets pessimistischer, zo’n 20 miljoen. Wat het exacte cijfer ook moge zijn, het is duidelijk dat er veel meer elektrische fietsen, scooters en andere voertuigen zijn dan elektrische auto’s. Volgens Bloomberg zijn er in totaal zo’n 280 miljoen van zulke voertuigen, die allemaal onder de noemer 'elektrische micromobiliteit' vallen.
E-bikes, elektrische stepjes en andere kleine voertuigen zijn een stuk betaalbaarder dan elektrische auto's, die vaak nog zeer duur zijn. Daar komt nog eens bovenop dat ze geschikter zijn voor korte ritjes, die toch nog altijd een groot percentage uitmaken van alle autoritten. Die toegankelijkheid, gecombineerd met de populariteit van tweewielers in landen als Azië en China, heeft ervoor gezorgd dat elektrische micromobiliteit een grotere positieve impact heeft op het klimaat dan de uitrol van elektrische auto's.
Miljoen vaten olie per dag
Volgens Bloomberg bespaart deze sector vier keer zoveel olie als de sector van elektrische auto’s. Dat is volgens het persagentschap het equivalent van zo’n miljoen vaten olie per dag, ongeveer 1 procent van de wereldwijde vraag.
Dat wil echter niet zeggen dat elektrische auto’s geen positieve impact hebben. Volgens sommige berekeningen stoten die gedurende hun levensduur zo’n drie keer minder CO2 uit dan benzinewagens. Maar toch: auto's blijven groter, zwaarder en gebruiken meer elektriciteit dan e-steps of e-bikes.
Bovendien zitten er tijdens de gemiddelde rit in Nederland 1,37 mensen in een auto, die meestal vijf plaatsen heeft. Dat is een stuk minder efficiënt dan een rit met een lichtgewicht voertuig dat voor één persoon is gemaakt.