Eerste indruk Smart #3: deze EV is het overwegen waard
Onze autotester Rutger reed op Mallorca al in de nieuwe Smart #3: een verrassend frisse EV-nieuwkomer.
Kort geleden reed ik een maand in de Smart #1. Een auto waar ik niet bijzonder veel van verwachtte, maar die indruk maakte door hoe soepel hij reed en hoe stil hij was van binnen. De auto voelde als een mini-Mercedes. Niet zo vreemd op zich, Smart is tegenwoordig een joint venture van Geely en Mercedes-Benz namelijk. Geely levert het platform, Mercedes doet het ontwerp. En dan eindig je met een auto die her en der wat ontwerpelementen heeft die doen denken aan de Mercedes-Benz EQA.
De Smart #3 lijkt als je snel kijkt op een gechopte #1. Zoals de Volvo C40 alleen in de daklijn lijkt aangepast, is voor het ongetrainde oog de #3 ook een auto waarvan alleen het dak aangepast is. Maar schijn bedriegt. De auto is 13 centimeter langer: 4 centimeter tussen de wielen en 9 in de bips. De auto is bovendien 8 centimeter lager. Waardoor je ook 4 centimeter dichter op de weg zit. De bagageruimte is met 20 liter gegroeid.
Twee problemen opgelost
De Smart #1 beviel ons uitstekend, maar er waren twee tekortkomingen. De bagageruimte meet 350 liter. Dat is 100 liter minder dan een Kia Niro EV, de benchmark in dit segment. Met 370 liter is de #3 nog steeds geen ruimtemonster, maar omdat de ruimte met name uit de lengte komt is er wel meer goed bruikbare bagageruimte.
Het infotainmentsysteem was ons ook een doorn in het oog. In eerste instantie lijkt het een leuke speelse interface. Maar bij gebruik merk je al snel dat de leuke wereldbol en het bewegende vosje geen functionaliteit hebben en alleen aankleding zijn. Dat is nog steeds het geval, maar nu is draadloos Apple CarPlay en Android Auto standaard en dat ligt als een goed functionerende laag over het infotainmentsysteem. Overigens werd me ook verteld dat je de navigatie en media in splitscreen kunt gebruiken. Dat heb ik tijdens de test met de #1 niet uitgevogeld en toch bekritiseerd. Mea maxima culpa.
Veel zit standaard aan boord
De #3 is ook in een Brabus-versie leverbaar. Daarmee heb je vierwielaandrijving en 428 pk over die wielen verdeeld. Het chassis is nog wat sportiever getuned en je kunt er echt hard mee rijden zonder het gevoel te hebben dat de auto dat liever niet wil.
Aan opties doet Smart niet. Je kunt een matte kleur bestellen tegen meerprijs en verder is alles standaard. Adaptieve cruise control, een actieve rijbaanassistent, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, parkeersensoren én een 360-graden-camera, in de portieren verzonken deurgrepen, een 12,8 inch groot centraal infotainmentscherm, een 9,2 inch digitaal display achter het stuur, een draadloze lader voor je smartphone, elektrisch verwarmbare stoelen, een elektrisch bedienbare achterklep en 19-inch lichtmetalen wielen. Indrukwekkend voor een auto van deze prijs.
Die begint bij 37.330 euro. Maar voordat je gillend van blijdschap naar de dealer rent. Dat is de Pro-versie met de kleinere 49 kWh accu en een 1-fase thuislader. Voor de meeste mensen geldt dat je dan 16 uur aan het laden bent bij een helemaal lege accu.
Pro+
Wat mij betreft begint het feest dan ook bij de Pro+ met de 66 kWh-accu en 22 kW thuisladen. Voor de meeste laadpalen is de limiet 11 kW. De auto is dan in 6 uur weer vol. Voor 42.330 euro staat die in de prijslijst.
De Premium-versie kost 44.990 euro en heeft als extra opties: adaptief grootlicht, een headup display, automatisch inparkeren, sfeerverlichting, Beats audio en leren bekleding. De full-on Brabus met alles erop en eraan kost 49.830 euro. Met een nog chiquer interieur, 20 inch velgen en een uitgebreider audiosysteem.
Aantrekkelijke EV
De Smart #3 is met zijn extra binnenruimte een nog aantrekkelijkere elektrische auto dan de Smart #1 al was. De toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto halen het voornaamste aankoopbezwaar weg. Ik zou als volgende auto deze #3 zeker overwegen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.