Getest: elektrische bakfiets fietst bijna net zo lekker als een e-bike
Omnium zet groot in op de cargofiets. Het fietsmerk ziet dit als het alternatief voor de auto. Geen microcar zoals een Biro, Microlino of Opel Rocks-e, maar een bakfiets of cargofiets voor de dagelijkse boodschappen en het vervoer van kinderen. We hebben de elektrische Omnium E-Cargo V3 getest.
Het Deense merk Omnium is nog vrij onbekend op de Nederlandse markt. Het is opgericht in 2012 en bracht zijn eerste fiets uit in 2013, een cargofiets voor bezorgers in Kopenhagen. Parallel aan het merk Omnium richtten de oprichters ook By-Expressen op, waar ze de gemaakte fietsen inzetten voor bezorging.
Cargo V3
De Cargo V3 is er in drie uitvoeringen. De standaardversie met een ketting of een riemaandrijving, en een elektrische uitvoering met een riemaandrijving. Wij hebben de E-Cargo V3 getest. Deze fiets heeft een Shimano-middenmotor met een Shimano Nexus 5-versnellingsnaaf. Dit zorgt voor een soepele rijervaring op de fiets waar je als bestuurder niet snel moe van wordt.
De meegeleverde accu heeft een capaciteit van 504 Wh. Volgens Omnium kun je daar 100 kilometer mee halen, maar uit onze eigen test kwam het neer op 70 à 80 kilometer. Een groot voordeel aan de lichte bouw is dat je nog gemakkelijk zelf kan fietsen op benenkracht, als de batterij leeg is.
Bij vergelijkbare fietsen zit het wiel vaak aan de voorkant van de fiets, waardoor je minder wendbaar bent in de stad. Bij de Cargo V3 zit het wiel onder de bak, waardoor je soepeler kan manoeuvreren. Dit is ook een voordeel bij het parkeren van de fiets. De Omnium is in tegenstelling tot traditionele bakfietsen gemakkelijk te parkeren. De voorband van de fiets past in een fietsenrek.
Automatisch schakelen
Door het automatische schakelsysteem van Shimano en het lichte gewicht van het frame van de fiets vlieg je door de stad. Het was echt een verrassende ervaring om veel bagage mee te hebben naar filmopnames voor Bright, en toch nog zo wendbaar te zijn op de weg.
Bij lange bakfietsen van concurrent Urban Arrow zit je nadrukkelijk achter je vracht en heb je een andere draaicirkel dan bij een normale fiets. Deze Omnium fietst wel veel meer als een normale fiets, waarbij je ook veel makkelijker om de hoek kijkt zonder je vracht alvast half de weg op te steken.
Wat kun je meenemen?
Het grootste voordeel van de Cargo V3 is de universele plaat aan de voorkant. Hier kun je verschillende bakken of zitjes monteren. Zelfstandig instappen is er door de hoogte voor kinderen niet bij, maar daar krijg je wel wendbaarheid en overzicht voor terug.
In de Foldable Cargo Box krijg je in theorie een traditionele bakfiets. Heb je dat niet nodig en wil je een kind meenemen, dan kan je de bak eraf halen en een zitje monteren.
Voorop is het mogelijk om tot 175 kg mee te nemen. Dit maakt het mogelijk om zelfs een volwassenen mee te nemen op de fiets. Wij hebben het geprobeerd en het is mogelijk, maar ik zou het niet aanraden. Het is door het enkele voorwiel minder stabiel om stil te staan, maar al rijdend gaat het goed.
Onderhoud
In 2023 zijn een aantal grote e-bikemerken omgevallen, zoals VanMoof en QWIC. Om deze reden raden wij dan ook aan om goed vooruit te denken bij het aanschaffen van een e-bike. Is het mogelijk om zelf reparaties te verrichten of zijn het onderdelen die mijn plaatselijke fietsenmaker heeft?
De Omnium-fiets kun je met een gerust hart kopen. Deze fiets maakt gebruik van standaardonderdelen van Shimano. Dit betekent dat dealers en fietsenmakers die al werken met Shimano de Cargo V3 ook kunnen onderhouden. Dit wil niet zeggen dat deze fiets voor altijd ondersteund blijft, maar wel bij een breder scala aan reparateurs onder te brengen is.
Voor wie is deze fiets?
Deze cargofiets zoekt een eigenaar. Voor wie is deze fiets eigenlijk? Wij vroegen ons dat ook af, maar begrijpen inmiddels welk compromis hier wordt gemaakt. De populaire, lange bakfietsen met twee wielen komen toch vooral tot hun recht met kinderen of boodschappen er in: leeg is het alsof je in je eentje in een stationwagon rijdt.
Deze Omnium trekt de balans veel meer richting de klassieke éénpersoonsfiets, met alle wendbaarheid van dien. Toch heb je veel meer laadruimte dan bij een normale fiets, maar we vinden dat toch wel vooral vrachtruimte. Kinderen kunnen mee, maar als ze groter en beweeglijker worden, is zo’n hoge zitplaats niet ideaal. Voor wie wat anders dan kinderen vervoert, is de Omnium een fiets die ook leeg heerlijk door de stad beweegt.
De Cargo V3 is beschikbaar bij verschillende dealers en online, vanaf 1479 euro. De elektrische variant begint bij 5199 euro.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily-nieuwsbrief.