De beste elektrische auto's van dit moment: in elke prijsklasse, ook tweedehands
Elektrisch rijden is de toekomst en daarom raden we je graag zeven elektrische auto’s aan – van instapper tot racemonster. En omdat we bij Bright een expert in huis hebben, is deze lijst samengesteld door onze automan Rutger Middendorp.
Je koopt graag het beste product, logisch. 'Beste' is natuurlijk een mening, in dit geval die van ons. Met Bright Stuff baseren we dat 'beste' op onze ervaring en onze smaak. Dit keer: elektrische auto's.
Elektrisch rijden is stiller, schoner en als je het slim aanpakt goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Inmiddels kun je alweer een vast energiecontract afsluiten voor 0,32 euro per kWh, of een dynamisch tarief waarbij je je auto zelfs gratis kunt laden op het moment dat er veel groene stroom is. Elektrisch rijden blijft dus aantrekkelijk, en dus zetten we de beste elektrische auto’s die je op dit moment kunt kopen op een rij:
Tweedehands auto voor erbij (tot 10.000 euro): Volkswagen e-Up
Een auto waarmee je niet op vakantie gaat, maar boodschappen mee doet, familie in de buurt mee bezoekt en zelden meer dan 75 kilometer per enkele reis mee maakt. Er zijn heel wat keuzes te verzinnen, maar onze favoriet is de Volkswagen e-Up! Eventueel in de varianten van de zusterbedrijven: de Skoda Citigo of Seat Mii electric variant.
Biedt 200 kilometer reële actieradius, een gewone CCS-stekker, waardoor je bij alle gangbare palen terecht kan, en een fris en praktisch ontwerp. Voor veel mensen is deze auto ook prima bruikbaar als enige auto. Je krijgt ook nog eens 2000 euro subsidie. Leuk alternatief met iets minder bereik, maar meer ruimte en luxe is de eerste generatie Kia e-Soul.
Tweedehands enige auto (tot 25.000 euro): Tesla Model 3 / Kia e-Niro
Een auto waarmee je op vakantie kan, het voetbalteam op zaterdag kan transporteren en die al je woon-werkverkeer verstouwd: de Tesla’s komen met bosjes tegelijk uit de lease en zijn daarom in prijs een stuk aantrekkelijker geworden. De Model 3 vind je nu voor onder de 25.000 euro en dan heb je een auto die bijna alles kan. Bovendien neemt hij dankzij de routeplanning langs Superchargers alle laadstress op lange reizen weg. Twee nadelen van de Model 3; werkelijk iedereen rijdt er in én het is een sedan, dus een hond in de kofferbak zal niet gaan.
Heb je die ruimte wel nodig, dan raden we je de Kia e-Niro aan, van de eerste generatie. Die is voor soortgelijke bedragen te koop. Rijbereik is vergelijkbaar, binnenruimte is (ook voor de achterpassagiers) beter. De navigatie en het infotainmentsysteem kunnen zich echter niet meten aan wat Tesla biedt.
Leaseknaller (tot 45.000 euro): Tesla Model Y / Smart #3
De Tesla Model Y biedt voor iets meer geld dan de Model 3 een auto die ruimer is, op de achterbank beter zit en daar slechts de looks voor in moet leveren. De Tesla’s zijn om te leasen eigenlijk onverslaanbaar door hun combinatie van prijs, rijbereik en de moeiteloze toegang tot het Supercharger-netwerk. Geen gedoe met pasjes, niet zoeken in aparte apps: de auto zoekt het allemaal voor je uit. Het infotainmentsysteem met onder andere een ingebouwde Spotify-app voelt ontzettend logisch.
Pijnpuntjes van de Tesla: mensen zouden kunnen denken dat je een Elon Musk fanboy bent. Belangrijker: de keuze van Tesla om de rijhulpsystemen volledig op camera’s te laten functioneren betekent dat je af en toe rare missers hebt én dat je in zware regen of mist alles zelf moet doen, terwijl een radar juist daar zo’n veilig gevoel geeft. Onze oplossing daarvoor komt uit onverwachte hoek: de Smart #3. Een ontzettend fijne mini-Mercedes die stil is, comfortabel, standaard van alle gemakken voorzien en er fris uitziet – met zelfs de premium-uitvoering voor net onder de 45.000 euro.
Racewagens: BMW i4 / Porsche Taycan GTS
Onder de 'echte autoliefhebbers' is de elektrische auto steeds meer gemeengoed geworden. Je hoort nog steeds oude knakkers zeggen dat ze het geluid van een verbrandingsmotor missen en dat mag natuurlijk. Alles met meer dan 4 cilinders, dat gebruikt wordt om te racen, klinkt beter dan een elektrische auto. Maar op de openbare weg worden we omringd door 3 cilinders en kleine turbomotortjes, die bij de minste inspanning klinken alsof ze een hoestbui hebben. Dus ja, een V8 klinkt beter dan een elektrische motor. Maar in de echte wereld is een stille, snelle aandrijving bijna altijd beter.
Vandaar deze categorie, de auto’s waarin je je in een racewagen waant, zonder dat je 200km/u hoeft te doen of anderen uit hun bed hoeft te brullen. De BMW i4 is de meest beschaafde van dit stel, maar hij stuurt zo lekker en ligt zo vol vertrouwen op het wegdek, dat het voelt alsof je er alles mee kan. We hebben hem vorig jaar niet voor niets bijna heilig verklaard.
Wil je nog iets extremer, dan zijn er de Taycans van Porsche. De instapper met achterwielaandrijving komt wat te kort in de motorisering. Je wil niet door Henk van accounting in z’n Tesla Model 3 achtergelaten worden bij het stoplicht. Het feest begint bij de sportieve GTS en eindigt bij de werkelijk absurde Turbo S. In de echte wereld kun je de meerprijs voor de Turbo S in je zak houden, want dat vermogen ga je nooit nodig hebben.