Rijbewijs wordt verplicht voor zware elektrische bakfiets en BSO-bus
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil dat zware elektrische bakfietsen en BSO-bussen veiliger worden op straat. Een van de maatregelen zal een verplicht AM-rijbewijs zijn voor de bestuurder. Ook wil het ministerie de trainingen van deze voertuigen verbeteren, aldus demissionair minister Mark Harbers.
Zware elektrische bakfietsen en BSO-bussen worden vooral gebruikt door kinderopvangorganisaties en postbezorgers. De meeste organisaties bieden nu al een training aan, vaak via een externe opleidingsorganisatie, zoals Stichting Veilig door het Verkeer of VVCR-Prodrive. "Ik vind het belangrijk dat die innovatieve voertuigen veilig kunnen worden gebruikt. Daarom werken we eraan om in de toekomst een bromfietsrijbewijs verplicht te stellen voor BSO-bussen en voor zwaardere elektrische bakfietsen", aldus minister Harbers.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft, in overleg met de branches, ook bepaald welke onderdelen een uniform leerplan moeten bevatten. Dit plan zal volgend jaar verder worden uitgewerkt. Het ministerie overweegt zelfs het leerplan juridisch vast te leggen. Er wordt ook onderzocht hoe personen die zo’n voertuig niet via een organisatie gebruiken, ook een training kunnen volgen.
Steeds vollere fietspaden
"De bakfietsen waarmee onze post wordt bezorgd en de voertuigen waarin jonge kinderen worden rondgefietst, zijn inmiddels niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Fabrikanten zijn volop bezig om op basis van die bakfietsen weer nieuwe, misschien wel nog betere, voertuigen te maken," aldus Harbers.
Het ministerie is niet bang voor de veiligheid van de voertuigen zelf, maar is van mening dat de markt snel verandert en er steeds grotere voertuigen op de weg komen. Het is belangrijk om daar de juiste training bij te geven, vindt het ministerie. Juist in deze tijd, waarin de fietspaden steeds voller worden.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal en ontvang onze nieuwsbrief.