Tesla wist dat onderdelen slecht waren, maar gaf de schuld aan klanten
Autofabrikant Tesla geeft systematisch de schuld aan klanten voor slecht geproduceerde onderdelen. In sommige gevallen gaat het om splinternieuwe elektrische auto's. Dat blijkt uit een onderzoek door persbureau Reuters.
Tesla beweert volgens Reuters al jaren dat schadegevallen die veroorzaakt worden door gebrekkige onderdelen het gevolg zijn van klanten die zich schuldig hebben gemaakt aan 'misbruik' van hun auto. Tesla rekende hen daarvoor hoge reparatiekosten aan. Uit interne documenten blijkt dat het bedrijf op de hoogte was dat er iets scheelde aan bepaalde onderdelen.
In sommige gevallen liep het mis met Tesla's die gloednieuw waren. Een van de geïnterviewde klanten had zijn Tesla Model Y nog geen 24 uur lang toen de ophanging het begaf. Hoewel een servicemedewerker geen bewijs vond van externe schade, weigerde Tesla schuld toe te geven en de schade te betalen. In andere gevallen faalden bepaalde onderdelen pas na enkele jaren. Die onderdelen, die voornamelijk met de ophanging van de voertuigen te maken hebben, waren intern als defect beschouwd door ingenieurs.
Vage formulering voorwaarden
Het onderzoek wijst ook op Tesla's inconsistentie bij het omgaan met terugroepacties in verschillende regio's, waarbij het bedrijf opzettelijke vertragingen zou toepassen. In een specifiek geval stelde het bedrijf een actie vier jaar uit. Zelfs daarna voerde het die enkel in China uit, omdat wetgevers Tesla onder druk zetten. In Europa en de VS werd voor hetzelfde probleem geen terugroepactie uitgevoerd.
Reuters zegt ook een interne memo uit 2019 te hebben bekeken, waarin onderhoudscentra worden aangemoedigd om klanten de schuld te geven van bepaalde schadegevallen. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat immers dat schade door ‘misbruik’ of ‘verkeerd gebruik’ niet gedekt wordt door de garantie. Die vage formulering geeft Tesla de mogelijkheid om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen, beweert Reuters.
Tijdens kritiek moment
Het bedrijf hanteerde deze strategie voornamelijk tijdens een van zijn moeilijkste periodes, in 2018. In dat jaar ging het niet goed met de elektrische automaker. Het bedrijf slaagde er maar niet in de productie van de Model 3 van de grond te krijgen, waardoor het risico bestond dat Tesla zou ophouden te bestaan.
Tijdens het vierde kwartaal van dat jaar verloor Tesla bij reparaties gemiddeld 500 dollar per auto, zegt Reuters. Dat betekent dat het bedrijf tijdens die drie maanden meer dan een kwart miljard dollar verloor. Dat was het dubbele van de gemaakte winst. Werknemers werden om die reden onder druk gezet om schadeclaims onder het matje te vegen.