Nieuw Bluesky-logo is een knipoog naar Twitter
X-alternatief Bluesky heeft een nieuw logo én is toegankelijk geworden. Het logo is een knipoog naar Twitter: het is geen blauwe vogel, maar een net zo blauwe vlinder. Aangezien Bluesky is bedacht door Jack Dorsey, die ooit Twitter oprichtte, is het een mooie referentie.
Het is even wat anders dan het eerdere logo: een blauwe lucht met wolken. Er werd voor gekozen door iets wat zich op het social medium zelf voordeed. Mensen die hun Bluesky-accountnaam deelden (hun handle), gaven dat vaak aan met een vlinder-emoji.
Sociale vlinders
Bluesky: “De vlinder past bij onze missie van het veranderen van social media in iets nieuws,” wat natuurlijk een referentie is aan hoe rupsen een grote gedaanteverwisseling ondergaan en vlinders worden. Het noemt zichzelf ook de ‘social butterfly’, wat in het Engels een veel gebruikte omschrijving is voor mensen die heel sociabel en gezellig zijn. Sociale vlinders dus.
Starting today, you don’t have to be logged in to view posts on Bluesky!
— bluesky (@bluesky) December 22, 2023
Early on, people started using the 🦋 emoji to indicate they were on Bluesky. We’ve now adopted it, as it speaks to our mission of transforming social into something new.https://t.co/5llc5XShsS
Sinds Bluesky-oprichter Jack Dorsey zijn eerdere uitvinding, Twitter, heeft verkocht aan Elon Musk is er veel veranderd. Twitter heet nu X, de regels zijn anders en er is zelfs een betaald account bijgekomen. Echter is niet iedereen te spreken over het ‘nieuwe Twitter’, waardoor sommigen zijn overgestapt naar Bluesky. Bluesky werd door Dorsey gelanceerd in februari dit jaar nadat er al jaren aan werd gewerkt binnen Twitter.
Een decentraal social medium
Het is een social medium waar je alleen op kunt komen als je een uitnodiging hebt en een account aanmaakt, maar vanaf nu kun je de posts op Bluesky ook zien als je helemaal niet bent ingelogd. Bluesky zegt: “Net als een vlinder die uit zijn pop komt, beginnen we ons open te stellen.” Bluesky is open source en decentraal, wat betekent dat er sowieso meer transparantie is over de ontwikkeling. Daar past de nieuwe functie ook wel bij: meer openheid. Nu blijf je dus niet helemaal buitengesloten als je wil zien wat er wordt besproken.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.