Minder cookiemeldingen op websites door dit EU-initiatief

©Pexels

Minder cookiemeldingen op websites door dit EU-initiatief
2 januari om 13:54

De Europese Commissie start een nieuw initiatief om het aantal cookiemeldingen op websites te verminderen.

Online surfen bestaat tegenwoordig voor een groot deel uit het wegklikken van ingewikkelde cookiemeldingen. Daar moet verandering in komen, vindt eurocommissaris Didier Reynders. Als je namelijk voortdurend vraagt of bezoekers toestemming geven voor cookies, dan klikken ze automatisch op akkoord zonder te lezen wat er in de tekst staat.

"We gaan de groeiende cookievermoeidheid onder online gebruikers tegen en helpen consumenten tegelijkertijd om advertentiemodellen beter te begrijpen", stelt Reynders tegenover Die Welt. Dat moet gebeuren via een 'cookies pledge'- initiatief.

Beloftes

Het nieuwe initiatief bevat meerdere beloftes, die techbedrijven vrijwillig zullen onderschrijven. Allereerst de belofte dat gebruikers beschermd worden tegen opdringerige toestemmingsformulieren. Dat betekent onder andere dat je pas na bijvoorbeeld een jaar weer wordt gevraagd of je cookies willen accepteren.

Ook beloven techbedrijven duidelijker te zijn in de manier waarop het gedrag van gebruikers wordt bijgehouden en hoe er geld wordt verdiend.- Bijvoorbeeld of persoonsgegevens worden gebruikt voor reclame. Het is dan aan de consument om te kiezen voor gepersonaliseerde advertenties inclusief tracking, of een advertentiemodel met meer privacy.

De Europese Commissie hoopt dat grote internetplatformen dit initiatief vrijwillig ondertekenen in het voorjaar van 2024, om daarmee kleinere partijen te inspireren om hetzelfde te doen.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.