Netflix schaft Basic-abonnement af: wat zit er achter deze rigoureuze stap?
Netflix stopt binnenkort helemaal met zijn Basic-abonnement in de eerste twee landen. Daarna schaft de streamingdienst dit reclamevrije abonnement in meer landen af. Met de rigoureuze stap dwingt Netflix gebruikers naar zijn andere abonnementsvormen.
Netflix heeft dinsdagavond bekendgemaakt binnenkort te stoppen met zijn Basic-abonnement. Als eerste wordt de maatregel doorgevoerd in Canada en het Verenigd Koninkrijk in het tweede kwartaal. Daarna volgen er meer landen, zegt de streamingdienst, maar de exacte planning is nog niet bekend.
Sinds vorig jaar was het in Canada, de VS en het Verenigd Koninkrijk al niet meer mogelijk om een nieuw Basic-abonnement te nemen. Binnenkort moeten Britse en Canadese Basic-abonnees dus noodgedwongen overstappen naar een duurder abonnement, ofwel naar een goedkoper abonnement met reclameblokken.
Het is Netflix vooral te doen om veel meer mensen naar het basic-abonnement mét reclames te krijgen, want daar verdient de streamingdienst uiteindelijk meer aan dan aan het normale, reclamevrije Basic-abonnement.
Wat gebeurt er in Nederland?
In Nederland blijft het advertentievrije Basic-abonnement voorlopig nog wel bestaan, omdat we in ons land nog geen Netflix-abonnement met reclames hebben. Maar gezien het succes van de abonnementsvorm, lijkt dat een kwestie van tijd.
Netflix zei dinsdagavond bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers dat het aantal abonnees met het reclame-abonnement in het vierde kwartaal van 2023 steeg met maar liefst 70 procent op kwartaalbasis. Het reclame-abonnement is goed voor 40 procent van alle Netflix-aanmeldingen in de landen waar deze optie beschikbaar is.
Bijna 250 miljoen abonnees
Afgelopen kwartaal kreeg Netflix er 13,1 miljoen abonnees bij. Het totaal aantal Netflix-abonnees wereldwijd komt daarmee uit op 247 miljoen.
Lees meer nieuws over Netflix, en mis niks met onze nieuwsbrief.