Containerschip met nucleaire reactor: is dit de oplossing voor de scheepvaart?
Goederentransport op zee is een van de sectoren die moeite heeft om de CO2-uitstoot te verminderen. Maar de klok tikt. De Europese Unie is van plan om rederijen te belasten voor hun uitstoot, dus moeten ze een manier zien te vinden om af te stappen van het vervuilende diesel. Kleine modulaire reactoren zouden wel eens een oplossing kunnen zijn.
De scheepvaarderij denkt eigenlijk aan verschillende manieren om milieuvriendelijker te worden, zoals ammoniak en batterijen. Maar eigenlijk zijn dat allemaal niet zo’n geweldige opties voor grote schepen. Om een groot containerschip één dag aan te drijven, is 3 gigawattuur aan stroom nodig, vertelt Jan Emblemsvåg, professor operaties op zee bij de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie, aan Spectrum. Dat is evenveel als het grootste batterijpark in de wereld kan opslaan.
Aangezien containerschepen soms wekenlang op zee vertoeven, is het dus enkel mogelijk om batterijen te gebruiken voor kleinschalig transport voor kleine afstanden. Er zijn al kleinere vrachtschepen die dat laatste doen, zoals de Yara Birkeland. Die elektrische boot legt echter slechts zo'n 13 kilometer af en kan maar 120 containers vervoeren. Grote containerschepen vervoeren 20.000 of meer containers, over afstanden die duizenden keren groter zijn.
Ammoniak heeft dan weer het probleem dat er stroom nodig is om het te produceren. En dat is niet economisch. Volgens Emblemsvåg zou, om de wereldwijde scheepvaarderij op deze manier te verduurzamen, drie keer zoveel stroom nodig zijn als heel de EU per jaar produceert.
Nucleaire reactoren
De oplossing is volgens Emblemsvåg om kleine modulaire reactoren te gebruiken, miniatuur-kernreactoren die op verschillende plaatsen ook worden overwogen om andere energie-intensieve industrieën aan te drijven, zoals de staalsector. Volgens hem zal dat zelfs goedkoper zijn dan diesel, terwijl de uitstoot nul zal zijn. Nucleaire schepen, die ook al decennia in de marine worden gebruikt, kunnen bovendien jarenlang varen zonder bij te moeten tanken en kunnen gebruik maken van het zeewater om hun reactoren af te koelen.
Håvard Lien, vicevoorzitter onderzoek en innovatie bij de Noorse scheepsbouwer Vard Group, vertelt eenzelfde verhaal aan Spectrum. "Voor de scheepvaart is kernenergie echt de enige overvloedige, realistische, koolstofvrije optie." Zijn bedrijf maakt deel uit van NuProShip, een groep die bestaat uit bedrijven, universiteiten en schipbouwers, die als doel heeft om nucleaire reactoren te ontwikkelen voor de scheepvaarderij.
Werkend prototype
NuProShip bekijkt nu de haalbaarheid van drie verschillende ontwerpen. Eind dit jaar zal het een definitieve keuze maken. Het hoopt tegen 2030 een werkend prototype te hebben en er tegen 2035 een schip mee uit te rusten. Volgens NuProShip moet het op termijn mogelijk zijn om huidige dieselschepen om te bouwen tot nucleaire schepen.
Meer nieuws over energie, en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.