TikTok binnenkort een stuk stiller: muziek-reus Universal trekt muziek weg
TikTok is ooit groot geworden door gebruikers die muziek playbacken en muziek blijft een belangrijk onderdeel van de app. Maar Universal, 's werelds grootste muzieklabel, gaat zijn muziek van TikTok afhalen.
Op TikTok kan je bijna elk stukje muziek onder je filmpje zetten. Eigenlijk een klein wonder: dat kan alleen maar omdat TikTok achter de schermen afspraken heeft gemaakt met alle grote muzieklabels – anders zou het gebruik van die muziek illegaal zijn. Maar inmiddels is muzieklabel Universal Music Group (UMG) niet meer tevreden met de deal met TikTok. De huidige deal verloopt vandaag, en UMG wil die niet onder dezelfde voorwaarden verlengen, meldt Variety.
UMG is het label van artiesten als Taylor Swift, Billie Eilish, Drake, The Weeknd en Ariana Grande. TikTok wil volgens UMG geen eerlijke tarieven betalen voor de muziek van zijn artiesten. Sterker nog, volgens UMG heeft TikTok druk uitgeoefend om het label in een deal te trekken die minder zou opleveren dan de vorige afspraak. Volgens UMG gebruikt TikTok kunstmatige intelligentie om illegale kopieën en afgeleiden van zijn echte muziek te maken.
TikTok zou 'intimideren'
Sowieso zou TikTok volgens UMG te weinig doen tegen illegale kopieën van van muziek: niet elk nummer dat je onder een TikTok-filmpje zet is namelijk even legaal. TikTok moet dat met onder meer automatische systemen controleren en handhaven als labels melding maken. Andere bedrijven doen dat volgen Universal wel goed, maar toen UMG bij TikTok om vergelijkbare stappen vroeg "reageerde het eerst onverschillig, en daarna met intimidatie", aldus het platenlabel.
Bovendien verdient TikTok volgens UMG dik aan die populariteit, maar is dat in de het nieuwe oorstel niet terug te zien. Het platenlabel spreekt van "een veel minder eerlijke deal dan de marktwaarde", in een open brief. "TikTok probeert een bedrijf te bouwen op basis van muziek, zonder een eerlijke prijs voor die muziek te betalen."
TikTok: 'hebberig, is juist gratis promotie'
TikTok reageert gestoken op de open brief van UMG en het afketsen van een nieuwe deal. "Het is duidelijk dat de acties van Universal niet in het beste belang zijn van hun artiesten, songwriters en fans", meldt TikTok. De Chinese social media-app verwijt UMG 'hebzucht'.
"Ondanks het valse verhaal en de retoriek van Universal, is het feit dat ze ervoor hebben gekozen om weg te lopen van de krachtige ondersteuning van een platform met meer dan een miljard gebruikers dat dient als een gratis promotie- en ontdekkingsvoertuig voor hun talent", aldus TikTok. Het bedrijf vindt kennelijk dat het niet hoeft te betalen voor de muziek, zolang het daarmee maar artiesten populair maakt.
Meer over TikTok en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.