Nieuwe Hyundai Kona stelt niemand echt teleur, maar voor wie is 'ie nou?
Onze autotester Rutger rijdt een maand lang in de volledig elektrische Hyundai Kona. Deze week: voor wie is deze auto eigenlijk gemaakt?
Van alle auto’s die ik moet testen vind ik middenklassers altijd het lastigst om te beoordelen. Een hele goedkope auto in zijn segment vergeef je wat kleine gebreken, een dure auto reken je meedogenloos af, maar een middenklasser moet over de hele breedte goed genoeg zijn. Wat mag je precies vragen van een auto in dit segment? Gelukkig varieert het antwoord op die vraag bij autokopers nogal. De een wil gewoon het meeste luxe voor zijn geld, de ander het meeste binnenruimte en de volgende wil per se een Volvo, omdat zijn vader ook altijd een Volvo reed.
Na veertien dagen in de Hyundai Kona vind ik het nog steeds lastig om te bepalen voor wie deze auto de droomauto is. Laat voorop staan: er is niets aan deze auto zo slecht dat je hem er op zou kunnen laten staan. Het meest vervelende is dat je elke rit de waarschuwing voor de maximumsnelheid en de Driver Attention Warning uit moet zetten, omdat je niet bij 31 km/u in een 30-zone steeds een ping-geluid wil horen, of als je even gaapt meteen op je kloten krijgt. Dat uitzetten duurt in totaal 6 klikjes en dat zou best wat minder mogen zijn. In totaal 3 is technisch mogelijk, maar de Koreanen zijn liever safe than sorry: het grootste kritiekpunt op deze auto.
Voor- en nadelen wegstrepen: wat blijft er over?
Wat blijft er dan over: een Koreaanse auto met 5 jaar garantie die sommige mensen mooi vinden en sommige niet, met veel luxe aan boord en een flink elektrisch rijbereik, maar een wat gemiddelde snellaadsnelheid. Exact wat je verwacht van een degelijke middenklasser. De afkomst en het ontwerp van de auto maken niet direct duidelijk wie de ideale klant is, want de gemiddelde Hyundai-rijder is moeilijk te vangen en er zijn mensen die hem prachtig vinden en mensen die hem afschuwelijk vinden. Een toekomstige designklassieker is het niet, maar hij heeft wel een heel eigenwijs smoelwerk. De 5 jaar garantie is twee jaar minder dan wat zusterbedrijf Kia aanbiedt. En waar 514 kilometer WLTP-rijbereik heel goed is in dit segment, is het 100 kW snelladen een beetje de ondergrens geworden.
De Kona heeft een gelijke instapprijs aan de Tesla Model Y. Die brengt je iets minder ver, maar kan wel sneller laden en heeft praktisch alle opties standaard in het instapmodel. Maar menig mens heeft geen zin in een Tesla omdat ze het dealernetwerk niet vertrouwen, Musk een flapdrol vinden of niet de best verkopende auto willen rijden om zich te onderscheiden. De vraag is alleen: is voor die doelgroep de Kona onderscheidend genoeg?
Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.