Elektrische auto's zijn nog te duur: 'Europese merken vertragen de overgang'
Hoewel elektrische auto's steeds vaker verkocht worden, blijkt uit een nieuw rapport van Transport & Environment (T&E) dat er nog altijd een kloof is tussen kleine en betaalbare EV's en hun fossiele tegenhangers. Europese automerken vertragen volgens T&E de overstap naar elektrisch rijden doordat ze te weinig betaalbare modellen hebben uitgebracht.
Uit het rapport van de bekende koepelorganisatie T&E, dat zich inzet voor duurzaam vervoer, blijkt dat 17 procent van de nieuw verkochte EV's in Europa in 2023 zich in het betaalbare B-segment bevond. Bij auto’s met een verbrandingsmotor was dat 37 procent. De afgelopen vijf jaar zijn er maar 40 elektrische modellen uitgekomen in de kleinste twee segmenten.
Tijdens diezelfde periode kwamen er 66 modellen bij in het luxe-segment, staat in het rapport. Maar liefst 34 procent van de nieuw verkochte EV’s in 2023 zaten in de twee grootste segmenten. Dat is een van de factoren die ervoor hebben gezorgd dat de prijs van een EV in Europa sinds 2015 met 39 procent is toegenomen.
Automerken erg laat met instap-EV's
T&E vergelijkt de situatie met China, waar de gemiddelde prijs van een EV sinds 2015 gedaald is met 53 procent. In China is het productievolume zelfs zo hoog, dat Europese en Amerikaanse automakers zich zorgen beginnen maken dat goedkope Chinese EV’s de westerse markt gaan overspoelen.
Volgens de cijfers van T&E zullen dit jaar in heel Europa slechts 42.000 elektrische auto’s onder de 25.000 euro geproduceerd worden. "Europese autofabrikanten houden de overstap naar EV's op de massamarkt tegen door niet sneller betaalbare modellen op de markt te brengen. De onevenredige focus van fabrikanten op grote SUV's en topmodellen betekent dat we te weinig auto's voor de massamarkt hebben en te hoge prijzen", zegt Anna Krajinska van T&E.
Toch groei
Ondanks de moeite die Europa heeft met het produceren van betaalbare EV’s, groeit de adoptie. Vorig jaar was 14,6 procent van verkochte nieuwe auto’s in de EU volledig elektrisch, een stijging van 2,5 procentpunten tegenover het jaar daarvoor.
Toch stijgt de verkoop minder snel dan T&E wil. Hoewel het marktaandeel groeit, begint de stijging af te vlakken. Ook hier maakt T&E de vergelijking met China. In het Middenrijk was 24,7 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2023 volledig elektrisch, een stijging van 3,5 procentpunten vergeleken met het jaar ervoor.
Goedkope EV's wel verwacht
In Nederland is de Dacia Spring nog steeds de goedkoopste elektrische auto die je kunt kopen en die is er vanaf 21.750 euro. Tal van automerken willen de komende jaren onder die prijs duiken met nieuwe EV's. Zo zou Hyundai zijn Casper EV een prijs van rond de 20.000 euro willen geven.
Verder kun je de komende jaren verwachten: de elektrische Renault Twingo, de 'Volkswagen ID.1', de Tesla van 25.000 euro en de instap-EV's van Chinese merken zoals BYD.
Lees meer over elektrisch rijden, en meld je aan voor onze nieuwsbrief.