© Unsplash

Automerken leggen zich neer bij EU-verbod op benzineauto

Automerken leggen zich neer bij EU-verbod op benzineauto

27 februari om 22:02
Laatste update: 27 februari om 23:57

De grote Europese autofabrikanten gaan de beslissing van de Europese Unie om nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbannen, niet aanvechten. Dat zei Luca de Meo, ceo van Renault en topman van ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten.

De Meo deed de uitspraak tijdens de Autosalon van Genève, de grote autobeurs waar onder meer Renault en Fiat nieuwe auto's onthulden. Volgens de ACEA-topman zal de auto-industrie zich hoe dan ook niet verzetten tegen de maatregel, ongeacht wie de Europese parlementsverkiezingen later dit jaar wint. De uitspraken zijn opvallend, aangezien Europese autofabrikanten zich recent nog hevig hebben verzet tegen een volledig verbod op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. 

"We vechten het verbod in 2035 niet aan. Nu moeten we aan de slag", zei De Meo volgens de aanwezige media. Toch is er nog een lange weg af te leggen, zei de Renault-ceo. Het verbod op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor is haalbaar, 'maar de juiste voorwaarden moeten worden gecreëerd', zei hij. 

De Europese Unie wil benzine- en dieselauto's uitbannen als maatregel om de klimaatverandering tegen te gaan. Vanaf 2035 mogen er in de EU alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Vanaf dat jaar mogen er geen nieuwe auto's te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor.

Drempels

Hoewel elektrische auto’s aan populariteit winnen, zijn er nog een paar belangrijke drempels. Uit een recent rapport van Transport & Environment (T&E) blijkt bijvoorbeeld dat er nog altijd een kloof is tussen kleine en betaalbare elektrische voertuigen en hun fossiele broertjes. T&E zegt dat dit de adoptie tegenhoudt, omdat er weinig betaalbare EV’s op de markt komen.

Maar daar zou vraag en aanbod weleens verschil in kunnen brengen. Hoewel Europese automakers weinig betaalbare EV’s op de markt brengen, doen Chinese merken dat wel. En die goedkope Chinese EV's kunnen binnenkort wel eens op de Europese markt terechtkomen. Dat baart Europese automakers veel zorgen

Lees meer over elektrisch rijden, en meld je aan voor onze nieuwsbrief.