Politie adverteert bij potentiële cybercriminelen: 'doe het niet'
De Nederlandse politie heeft flink geïnvesteerd in Google-advertenties gericht aan criminelen. Daarmee hopen ze mensen die googelen naar illegale aanvalsmethoden te ontmoedigen.
Zocht je afgelopen jaren bijvoorbeeld naar software om een cyberaanval mee uit te voeren, dan kon er bovenaan de zoekresultaten wel eens een reclamebanner van de politie bungelen. Daarin werd de zoeker gewaarschuwd dat cybercriminaliteit strafbare gevolgen kan hebben.
Deze methode zou al sinds 2021 worden toegepast, maar de politie deed er vandaag een boekje over open. Volgens de politie is er 60.000 euro aan de reclames uitgegeven, die 360.000 keer bij zoekers zijn getoond. In totaal werd ruim 27.000 keer op de reclameberichten geklikt.
Ook internationale campagne
Ook had de politie samen met internationale politie-eenheden een wereldwijde campagne opgestart, waarbij specifiek reclames verschenen bij mensen die zochten naar manieren om DDoS-aanvallen uit te voeren. Hier werd 35.000 euro in gestoken, wat leidde tot 200.000 impressies en 35.000 kliks.
Het is een slimme truc: meestal kopen adverteerders reclame in bij zoektermen waarbij ze hopen dat ze iets willen kopen - bij 'koelkast' kan een koelkastverkoper zijn verkooppagina’s. laten zien. De politie draait het om en adverteert bij iets waarbij ze willen dat internetters het niet doen.
Lees meer over Google en abonneer op onze nieuwsbrief.