VR-brilgebruiker? Waarom je je Oculus-account snel moet verhuizen
Meta heeft jaren geleden al aangekondigd dat het uiteindelijk de accounts van Oculus wil uitfaseren. Oculus is maker van virtual reality-brillen en werd in 2014 gekocht door Facebook. De accounts van Oculus houden eind deze maand op te bestaan, dus moeten mensen zo spoedig mogelijk hun gegevens verhuizen naar een Facebook-account of een Meta-account.
Wanneer je spellen speelt op een Oculus-VR-bril, dan kun je bijvoorbeeld achievements verdienen door bepaalde gameprestaties te leveren, of je kunt met je vrienden praten via je vriendenlijst. Maar ook staan er in je account bijvoorbeeld tegoeden voor de appwinkel van Oculus en games die je hebt gekocht. Al die gegevens maken kans om eind deze maand te verdwijnen. Op 29 maart drukt Meta namelijk op de delete-knop van alle Oculus-accounts.
Van Oculus naar Meta
De verhuizing van Oculus-accounts naar Meta- of Facebook-accounts is inmiddels al jaren aan de gang, dus het nieuws dat het verwijderen van accounts er nu echt aankomt, is geen verrassing. Sommige gamers wilden er tot het laatste moment mee wachten hun account om te zetten, omdat ze bijvoorbeeld niet zo’n fan zijn van Meta. Nu kunnen ze daar niet meer omheen als ze hun Oculus-bril willen blijven gebruiken. Je wil immers niet je vriendenlijst, aankopen, achievements en tegoeden kwijtraken.
Meta heeft over die deadline van 29 maart een e-mail gestuurd naar gebruikers. Gamers hebben er sinds 2020 de tijd voor gehad, al was het toen alleen mogelijk om te migreren naar een Facebook-account. Dat vond niet iedereen even prettig, omdat niet iedereen een Facebook-account had. Ook wil niet iedereen op zijn Facebook-account inloggen op een bril die ook door bijvoorbeeld huisgenoten wordt gebruikt. Daar kwam in 2022 het Meta-account bij, waardoor er een tweede keuze was voor Oculus-gebruikers.
Op deze pagina kun je je account overzetten, let wel op dat je voor je Meta-account hetzelfde e-mailadres gebruikt als bij je Oculus-account.
Lees meer over gaming en abonneer je op de Bright Nieuwsbrief.