Nieuwe batterij werkt zelfs bij -70 graden Celsius: ideaal voor elektrische auto?
Wetenschappers uit China hebben een elektrolyt voor lithium-ionbatterijen ontwikkeld dat blijft werken bij extreem lage temperaturen. Dat moet het mogelijk maken om batterijen te produceren die bij -70 graden Celsius nog altijd even goed werken.
Bij lage temperaturen neemt de prestatie van traditionele batterijen vaak af vanwege verminderde ionenbeweging in het elektrolyt, het materiaal dat de twee polen met elkaar verbindt. In de praktijk betekent dit dat elektrische auto’s bij zeer koud winterweer 10 tot 30 procent van hun rijbereik kunnen verliezen.
Snelladen en hoge energiedensiteit
Onderzoekers van de Chinese universiteit van Zhejiang beweren het probleem te hebben opgelost. Het elektrolyt dat zij ontwikkelden moet niet enkel werken bij zeer lage temperaturen, maar behoudt daarbij ook een hoge energiedensiteit en kan snel worden opgeladen. Dat zeggen de wetenschappers in een paper die gepubliceerd werd in vakblad Nature.
Volgens South China Morning Post (SCMP), dat met de wetenschappers sprak, kan een batterij die met dit materiaal wordt gemaakt bij ultra lage temperaturen voor 80 procent worden opgeladen in tien minuten. Volgens de wetenschappers kan het materiaal ook worden gebruikt in natrium-ion- en kalium-ionbatterijen.
Toch nog niet voor meteen
Toch zijn er nog uitdagingen voordat de technologie op de markt kan komen. Er moet nog worden onderzocht of het elektrolyt effectief kan werken in een conventioneel batterijontwerp. In de paper in Nature wordt immers enkel gesproken over 'richtlijnen' om zulke batterijen te ontwerpen. Het team heeft dus nog geen werkend model gemaakt. Ook de potentieel hoge kostprijs voor de productie kan een drempel zijn, geven de onderzoekers toe.
Lees meer over energie en mis niks met onze app voor Android en voor iPhone.