©Bright

Eerste indruk: deze nieuwe elektrische Peugeot is lekker eigenwijs

Eerste indruk: deze nieuwe elektrische Peugeot is lekker eigenwijs

18 maart om 19:51
Laatste update: 18 maart om 19:58

In het zonnige Zuid-Frankrijk reed Bright-autotester Rutger al even in de nieuwe Peugeot e-3008. Gebouwd op het onderstel dat veel meer nieuwe Stellantis-auto's gaan gebruiken. Wat brengt de toekomst voor Peugeot?

Nog nooit heb ik zoveel druk voelen staan op een auto-introductie. De vervanger van de Peugeot e-3008 zou normaliter geen groot nieuws zijn. Maar de accu’s, de motoren, de ophanging en de software van deze auto zijn nieuw en bepalen in hoge mate de toekomst van Peugeot, maar ook de zustermerken: Citroën, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Opel, Lancia, DS, Abarth en dan slaan we nog een paar over voor het gemak. Als deze e-3008 niet kan concurreren, gaat de Europese auto-industrie hele moeilijke jaren tegemoet.

De Peugeot e-3008 is van een klassieke crossover/suv-vorm naar een sub-coupé gegaan. Veel mensen schijnen dat mooier te vinden, ik begrijp dat nooit zo goed. Als je een grote auto wil, mag je toch ook wel zien dat ie groot is? Als je op dikke mannen valt, hoeft hij toch geen plat kontje te hebben? Maar de coupé-SUV is populair, dus wie kan Peugeot die beslissing kwalijk nemen.

Eigenwijs ontwerp

Recent schreven we nog dat nieuwe elektrische auto’s allemaal zo op elkaar zijn gaan lijken, maar gelukkig breekt Peugeot die trend. Er is de suggestie van een grille, de koplampen zitten wat naar achter versprongen in de neus en de drie led-klauwen maken onmiskenbaar duidelijk dat het hier niet om de zoveelste nieuwe Chinese EV gaat. Dit is een Peugeot en dat mag je zien. Aan de zijkant van de auto zo min mogelijk tierelantijntjes. Zelfs de strips waar het raam in verdwijnt zijn lager in de deur geplaatst, zodat je oog er niet zo makkelijk op valt.

Het interieur is nog eigenwijzer. Een kloeke middentunnel, een gigantisch breedbeeldscherm die zweeft boven het dashboard en de deurgreep die afloopt naar voren toe. Alles niet per se ergonomischer dan je gewend bent, maar wel fraaier. En prima bruikbaar. Beslissingen waar wij als designliefhebbers enthousiast over worden.

Accu's

De e-3008 gaat geleverd worden met twee accu’s: een grote van 73 kWh en een nog grotere van 98 kWh. Dat betekent een rijbereik van respectievelijk over de 500 kilometer en rond de 700 kilometer. 210 pk voor de sloomste versie is keurig, maar niet spectaculair.

De nieuwe Peugeot rijdt als een Fransman betaamd, maar dan iets sportiever. Als je over een hobbel krijgt voel je die, maar krijg je geen klappen. We reden over de gaarste wegen van Zuid Frankrijk met om de halve meter een gat in het wegdek en alhoewel ik er niet mijn dagelijkse woon-werkverkeer route van zou willen maken, was het met de e-3008 prima te doen.

Verbeterde software

De grootste sprong die voor Stellantis te maken was zat hem in de software. Die voelde in eerdere elektrische auto’s van de merken een beetje sloom, weinig overzichtelijk en karig uitgerust. De e-3008 heeft enorme stappen in de goeie richting gezet met als hoogtepunt de navigatie die je hele route kan uitrekenen, inclusief de laadstops en inclusief jouw voorkeur met hoeveel procent je minimaal aan wil komen bij een laadstop. Ten opzichte van bijna alle merken doen ze in de top mee, behalve Tesla.

De app voor de auto kan niet als sleutel dienen, maar heeft alleen de mogelijkheid de auto te openen en op slot te doen via wifi en dus met vertraging. Voor het starten van je Peugeot heb je de sleutel nodig.

Nog een rare beslissing: er is een ingebouwde navigatie-app, maar ook een app voor op je telefoon die je via Apple CarPlay kunt bedienen. Die krijgt ook de batterij-status door van je auto, maar waarom je de ene of de andere zou gebruiken konden de Peugeot-mensen niet vertellen.

Geslaagd

Samengevat is de e-3008 een enorm geslaagde nieuwe auto. Met een fris eigen smoelwerk, een serieuze range, een fijn infotainmentsysteem en eigenzinnige styling. Met een vanafprijs van net onder de 50.000 euro probeert Peugeot niet de concurrentie uit de markt te prijzen. Nu de Tesla Model 3 en Y en de Polestar 2 beide onder de 45.000 te krijgen zijn, is de Peugeot e-3008 die je wel degelijk zou moeten overwegen, maar nog geen absolute Tesla-beater is.

Rutger Middendorp test voor ons elektrische auto's. Volg zijn updates in de Duurtest