Amsterdam gaat e-bikes afremmen op afstand met dit nieuwe systeem
De gemeente Amsterdam test een systeem dat op afstand de trapondersteuning van e-bikes kan beperken. Rond bepaalde gebieden worden elektrische fietsen dan automatisch afgeremd.
Al sinds 2021 werkt de non-profit-organisatie Townmaking Institute in samenwerking met provider Odido aan het systeem dat automatisch op afstand de maximumsnelheid van elektrische fietsen kan terugbrengen. Daarbij wordt de trapondersteuning teruggeschroefd in de buurt van een 'kwetsbaar gebied’, zoals een druk kruispunt, een druk fietspad, een school, een park of rond wegwerkzaamheden.
Automatisch afgeremd
Afgelopen week fietste de Amsterdamse wethouder van verkeer, Melanie van der Horst (D66), al op een e-bike met het systeem. "Ik kreeg op mijn schermpje een spelend kind met een voetbal te zien. Even later kwam ik in het rood te staan en werd mijn snelheid afgeremd tot 15 kilometer per uur", zegt Van der Horst in het NRC.
De wethouder ziet het systeem als een manier om de verkeersveiligheid in Amsterdam te vergroten. "Het aantal ongevallen met fietsers is schrikbarend hoog. Kinderen durven niet meer te fietsen, ouderen stappen af als er weer eens een opgevoerde fatbike aan komt."
Het werkt alleen met e-bikes die zijn te traceren via gps en die een apparaatje hebben om via mobiel internet de 'slimme snelheidsaanpassing' te ontvangen. Voordat het systeem door grote groepen inwoners kan worden gebruikt, zijn we jaren verder, mocht het plan door de gemeenteraad komen.
Tests door vrijwilligers
De eerste Amsterdammers gaan volgend jaar testritten maken met het systeem. Deze vrijwilligers krijgen een app die waarschuwt als er een snelheidsbeperking voor hun e-bike aankomt. Het systeem van Townmaking Institute wordt binnenkort ook in zes andere Europese steden getest.
Overheden kunnen snelheidsbeperkingen instellen, die direct naar de e-bikes in de omgeving van kwetsbare gebieden worden gestuurd. Bijna alle elektrische fietsen werken met motoren van dezelfde paar fabrikanten, waardoor het systeem volgens de initiatiefnemers heel veel e-bikes kan ondersteunen.
De vrijheid van fietsers
De techniek is volgens hen een minder groot probleem dan de reacties van de bevolking. Van der Horst verwacht dat er wel een 'maatschappelijk debat' zal ontstaan. "Dit plan doet iets met het gevoel van vrijheid van fietsers. Anderzijds doet de vrijheid van nu ook iets met de vrijheid van anderen. Die wordt nu beperkt door het harde rijden."
Lees meer over elektrische fietsen en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.