Eerste keer ooit: ACM schakelt webwinkel uit na klachten
De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft voor de eerste keer ooit een webwinkel offline gehaald. Het gaat om meerdere websites van TI-84shop.
TI-84shop werd offline gehaald omdat de ACM de voorbije maanden een groot aantal klachten heeft ontvangen. De webwinkel verkocht consumentenelektronica, maar volgens de ACM kwam het bedrijf gemaakte afspraken vaak niet na. Klanten klaagden dat producten waar ze voor hadden betaald nooit geleverd werden en dat de klantenservice niet bereikbaar was. TI-84shop zou ook negatieve recensies hebben geblokkeerd, waardoor de score op het eerste gezicht hoog was.
Nadat de originele website dit weekend offline werd gehaald, heeft de eigenaar geprobeerd om een nieuwe versie online te plaatsen, waarbij enkel het streepje uit het webadres werd verwijderd. Ook die site werd deze week donderdag verwijderd door de ACM.
Al langer problemen
De ACM heeft het bedrijf in oktober al eens een waarschuwing gegeven. De toezichthouder eiste toen onder andere dat TI-84shop klanten op tijd zou terugbetalen en dat het moest stoppen met het beïnvloeden van recensies. Als dat niet zou gebeuren, zou het bedrijf elke week een dwangsom van 25.000 euro moeten betalen, die kon oplopen tot maximaal 250.000 euro. Het is niet bekend of er uiteindelijk dwangsommen zijn opgelegd.
De eigenaar van TI-84shop, Amarsing B., wordt intussen opgespoord. Dat meldt de Belgische krant HLN. Veel informatie is er voorlopig niet, omdat het onderzoek nog loopt. Intussen raadt de ACM klanten die nog op geld of een bestelling wachten aan om TI-84shop te contacteren via de contactgegevens die zij al hebben. Klanten kunnen zich ook melden bij de ACM Consuwijzer. Belgische klanten kunnen terecht bij de FOD Economie.
Meer over webwinkels, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.