Duurtest Volkswagen ID.7: niet echt mooi, maar ook niet lelijk

©Bright

Duurtest Volkswagen ID.7: niet echt mooi, maar ook niet lelijk

Onze autotester Rutger rijdt de komende weken in de Volkswagen ID.7, het nieuwe elektrische vlaggenschip van de Duitse autobouwer. Vandaag: de eerste kennismaking.

De Volkswagen ID.7 is enerzijds een opvallende verschijning en anderzijds lijkt hij bijna te verdwijnen tussen het verkeer. Hij is groot, met 4 meter 96 lang en 1 meter 86 breed. Hij heeft koplampen die, door te draaien als oogballen in een hoofd, doen denken dat de auto kan waarnemen. Maar hij is ook ingetogen vormgegeven, met lijnen waarin niks overbodig is, subtiele detaillering en hij is laag met zijn 1 meter 52.

Uit sommige hoeken lijk je een beetje de grandeur van de Lucid Air te zien. Uit andere hoeken zie je vooral de familiegelijkenis met de ID.4. Het is een auto die mij met zijn uiterlijk koud laat. Ik vind hem niet echt mooi, maar ik vind hem ook niet lelijk. Op de parkeerplaats bij school krijgt hij wel de nodige aandacht van andere papa’s en mama’s en die lijken enthousiaster dan ik over de nieuwste elektrische Volkswagen.

Meer versies op komst

Op dit moment kun je alleen nog rijden in de Pro-versie met 77 kWh accu en een reëel bereik van rond de 475 kilometer (officieel 621). Later dit jaar komt er ook nog een Pro S met een 86 kWh accu die je zo’n 50 kilometer verder moet brengen.

Behalve deze hatchback zal later ook een stationwagon beschikbaar zijn: de ID.7 Tourer.

Stilte en luxe

De auto die wij rijden kost een niet misselijke 71.110 euro. Daarvoor heb je 286 pk onder de voeten ga je in 6,5 seconde naar de 100. Je geld lijkt vooral besteed aan de luxe in de auto. Het is een serene cabine waarin het ontzettend stil blijft tijdens de rit. Mooie stoelen met massage, koeling en verwarming. Een head-up display geeft relevante informatie over de snelheid, maar projecteert ook strepen op de weg voor navigatie en rijhulpsystemen.

Het dak bestaat uit een glasplaat die je met een swipe kunt dimmen naar melkglas. Het is een heel eigen soort luxe in de ID.7. Meer 'spa chique' dan 'cocktailbar glitz'.

Infotainment en navigatie

Het enige dat daar een beetje in detoneert is het infotainmentsysteem. Dat geeft je steeds drie manieren om bij dezelfde knoppen terecht te komen en minder gebruikte functies zoeken is geen feest. Het is een stuk beter dan wat in de eerste ID.3 geleverd werd, maar je merkt dat deze auto en dit infotainmentsysteem niet hand in hand ontwikkeld zijn.

De navigatie in de ID.7 werkt uitstekend en die wil ik graag gebruiken omdat ik dan met licht op het dashboard en met pijlen in de head-up display geassisteerd wordt. Maar de rotonde die hier inmiddels al ruim een jaar ligt, is bij de Volkswagen nog onbekend. Het werk aan de weg in Groningen wat door Google Maps van dag tot dag voor andere snellere routes zorgt, houdt de VW niet bij. En dus stap ik toch weer over op Apple CarPlay en dat vind ik jammer.

De komende weken gaan we kilometers maken met dit nieuwe elektrische vlaggenschip. Heb je vragen voor Rutger, stel ze via onze socials.

Volg voor onze reviews van elektrische auto's de updates van de Bright Duurtest