De toekomst van gamen? Ubisoft toont NPC’s met generatieve AI
Ubisoft heeft tijdens de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco zijn ‘NEO NPC’s’ getoond. Dat zijn niet-speelbare personages in games die worden aangedreven door generatieve AI.
NPC's in videogames zijn door computers aangestuurde personages die menselijk gedrag nabootsen en reageren op de acties van spelers binnen de gamewereld. Ze handelen volgens vooraf bepaalde scripts of algoritmes. Wanneer je communiceert met een NPC in een hedendaagse game, zal deze nooit afwijken van wat een stemacteur heeft opgenomen in de studio.
Volledige gesprekken
Ubisoft wil daar verandering in brengen. Tijdens GDC toonde het bedrijf zijn experimentele NEO NPC’s. Die moeten in staat zijn om volledige gesprekken te voeren met de speler aan de hand van generatieve AI. Een menselijke schrijver bepaalt op voorhand hun persoonlijkheid en achtergrondverhaal, waarna de speler er mee kan interageren hoe die wil. Elke interactie moet volledig uniek zijn, een groot verschil met NPC’s van nu.
Je kan wel niet eender wat zeggen tegen de NPC’s. Ubisoft zegt in een blogpost dat er vangrails zijn die ervoor zorgen dat een speler bijvoorbeeld niet extreem toxisch kan doen tegen een karakter. Doe je dat wel, dan weigert die je verder te helpen.
Nog niet klaar
De technologie is volgens Ubisoft nog niet klaar om op de markt gebracht te worden. Het bedrijf benadrukt dat het hier om een prototype gaat en dat er nog aanzienlijke vooruitgang nodig is voordat de NEO NPC's gereed zijn om in games geïmplementeerd te worden. Echter, zodra de technologie gereed is, gelooft Ubisoft dat het kan dienen als instrument dat makkelijk in zowel grote titels als in games met een kleiner budget kan worden toegepast.