Energiebedrijven reageren op rapport ACM dat klanten met zonnepanelen extra geld kosten
Uit een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat energiebedrijven hogere kosten hebben bij huishoudens met zonnepanelen. Energie-Nederland, de branchevereniging voor Nederlandse energiebedrijven, heeft gereageerd op deze bevindingen.
Energie-Nederland zegt dat het de uitkomsten van het onderzoek erkent. De branchevereniging zegt wel dat het zich afvraagt waarom in het onderzoek ook niet meteen werd bekeken hoe leveranciers extra kosten doorrekenen.
Energie-Nederland vindt het belangrijk dat energiebedrijven laten zien hoe ze deze extra kosten doorberekenen aan klanten. “De kosten en prijzen moeten herleidbaar zijn naar het contract. En op de factuur moet dit begrijpelijk weergegeven worden. Klanten moeten alle kosten en prijzen herkennen”, zegt voorzitter Cora van Nieuwenhuizen in een persbericht. Volgens de ACM mogen leveranciers zelf kiezen hoe zij klanten met of zonder zonnepanelen van elkaar onderscheiden.
De salderingsregeling
Uit het rapport van de ACM blijkt dat ook de salderingsregeling tot extra kosten leidt. Volgens deze regeling moeten energieleveranciers elektriciteit die wordt teruggeleverd door klanten accepteren tegen het afgesproken tarief, wat soms leidt tot verlies voor de leverancier omdat de waarde op de groothandelsmarkt meestal lager is, vooral tijdens zonnige periodes.
Energie-Nederland zegt dat de salderingsregeling op lange termijn niet houdbaar is. De vereniging zegt dat die er enkel voor zal zorgen dat meerkosten de komende jaren zullen stijgen. Volgens Energie-Nederland zal het ook zonder de regeling aantrekkelijk blijven om zonnepanelen te kopen. De vereniging zegt dat voor sommige huishoudens mogelijk andere manieren moeten worden gevonden om hen te ondersteunen.
Meer over energie, en mis niks met onze app.