©Unsplash

General Motors stuurde jarenlang rijdersgedrag naar tussenpersonen verzekeraars

General Motors stuurde jarenlang rijdersgedrag naar tussenpersonen verzekeraars

23 maart om 22:00
Laatste update: 24 maart om 00:47

General Motors stopt er nu mee, maar stuurde jarenlang rijdersgedrag naar bedrijven die vervolgens een profiel van de automobilist maakten voor verzekeraars. GM deelt deze informatie niet langer, waardoor dit soort risicoprofielen niet meer kunnen worden gemaakt op basis van rijdata van automobilisten in een GM-wagen.

GM stuurde onder andere informatie over de rijsnelheid naar LexisNexis Risk Solution en Verisk, plus informatie over het optrekken en het afremmen. Ook de aantal gereden kilometers werden gedeeld. Dit kwam echter niet uit goede wil: het is dat de New York Times een artikel schreef over hoe GM jarenlang dit soort gegevens deelde, mogelijk soms zelfs zonder dat chauffeurs dit wisten. 

OnStar Smart Driver

Dit werd gedaan via OnStar Smart Driver, waarmee auto’s die van internet gebruikmaken data verzamelen over hoe de auto gereden werd. In dit systeem krijg je feedback over je rijgedrag en als je het goed doet, verdien je er zelfs badges mee.

Gamification dus, en dat is in principe erg leuk voor automobilisten, zolang hun data niet zonder dat zij dit goedkeuren met derden wordt gedeeld. Het was namelijk voor sommigen van grote invloed: daarbij gingen de premies omhoog op basis van die informatie. LexisNexis Risk Solution en Verisk deelden de informatie namelijk met verzekeraars, die daar op hun beurt weer hun conclusies over trokken. 

Hoge verzekeringspremie

Conclusies die direct werden doorberekend aan automobilisten. Een man uit Florida zag de verzekering van zijn Cadillac maar liefst verdubbelen en start zelfs een rechtszaak. Hij zal zeker niet alleen zijn: volgens een intern document waren er in 2022 meer dan acht miljoen voertuigen binnen dat Smart Driver geregistreerd.

GM gaf aan dat het ermee is gestopt omdat het vertrouwen van de klant prioriteit is en er actief wordt gekeken hoe het privacyprocessen en -beleid ervoor staat.

Meer over auto's, en blijf op de hoogte met onze app.