Supersonisch vliegen is een stap dichterbij met Boom XB-1
Een doorbraak voor Boom, een startup die supersonisch vliegen mogelijk wil maken voor consumenten. Het heeft deze week voor het eerst zijn prototype-vliegtuig XB-1 laten opstijgen. Het was een korte vlucht over de Mojavewoestijn in Californië en die verliep zeer goed. Het was een vlucht waarop de medewerkers van Boom lang hebben moeten wachten: deze eerste testvlucht werd eigenlijk jaren geleden al verwacht.
Wel verliep de vlucht fantastisch: er werd een maximum hoogte van 2.1 kilometer bereikt en dat met een topsnelheid van 455 kilometer per uur. Het zijn belangrijke stappen om Booms doel werkelijkheid te maken: een nieuw supersonisch, commercieel vliegtuig te introduceren. Dat vaartuig moet Overture gaan heten. Het wordt ondanks deze mijlpaal nog afwachten of het haalbaar is: hoewel American Airlines en United Airlines beide contracten afsloten met Boom, heeft Rolls-Royce zich in 2022 teruggetrokken uit de samenwerking met de startup. Hierdoor moet Boom zijn eigen motoren ontwikkelen en dat kost tijd.
Boom Overture
Toch werkt het bedrijf gestaag door. Sowieso wordt er in de Verenigde Staten veelvuldig getest met supersonisch vliegen. NASA is aan het testen met zijn X-59. Niet dat de wereld onbekend is met supersonisch vliegen: de Concorde is ruim twintig jaar geleden gestopt met deze snelle vorm van vliegen. Het moest onder andere stoppen omdat het gigantische luchtvaartuig van 62 meter enorm herrie maakte en veel kerosine verbruikte.
NASA en Boom proberen dat allebei slimmer en moderner aan te pakken, met vliegtuigen die de straalmotoren op een andere positie hebben, waardoor er minder geluidsoverlast van komt. Ook zijn ze zuiniger. Overigens was de Concorde ook geen succes door zijn prijs: een retourticket van Londen naar New York kostte meer dan 10.000 euro. Of Boom en NASA ook daar verbeteringen doorvoeren, dat is nog afwachten. Het betekent wel dat je straks in de helft van de tijd van Londen naar New York vliegt.
Supersonisch vliegen
Dat doe je echter met aanzienlijk minder medepassagiers. Er passen 64 mensen in de Overture: versus 100 in de Concorde en 853 (!) in een Airbus A380. Het is de bedoeling dat de Overture in 2030 zijn eerste vlucht beleeft, maar of dat haalbaar is, hangt van de financiën af. Er is nu meer dan 700 miljoen dollar aan investeringen binnen, maar het ontwikkelen van Overture zal 8 miljard dollar kosten.
Meer informatie over vliegtuigen en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.