©Xpeng

Deze nieuwe elektrische SUV is een directe aanval op de Tesla Model Y

Deze nieuwe elektrische SUV is een directe aanval op de Tesla Model Y

2 april om 19:01
Laatste update: 2 april om 19:26

De Tesla Model Y krijgt er binnenkort ook in Nederland stevige concurrentie bij met de komst van de nieuwe Xpeng G6.

De Tesla Model Y is wereldwijd de best verkochte auto van 2023. De meeste Europese merken hebben moeite ermee te concurreren. Vooral als het gaat om de prijs en de software aan boord.

Xpeng overtuigde ons vorig jaar met de G9. Die EV was enorm ruim, stil, ontzettend comfortabel en luxe uitgerust. Grootste nadelen: de prijs past bij het formaat van de auto, maar niet bij de Nederlandse leasemarkt en de rijhulpsystemen waren zo goed als onbruikbaar. Dat laatste schijnt met een software-update nu verholpen te zijn. De nieuwe G6 zit met het formaat dichterbij de Tesla Model Y, naar verwachting met de prijs ook.

Tot 570 km actieradius

De mogelijke accupakketten zijn 66 of 87,5 kWh voor een maximaal rijbereik van respectievelijk 435 of 570 km volgens de WLTP-testcyclus. Vergelijk dat met de Tesla met accupakketten van 57,5 kWh en 75 kWh met een maximum van 430 en 542 km. Dan zie je wat Xpeng hier aan het doen is.

De specs van de Tesla Model Y als baseline en dan daar net even overheen. Onze goed ingelichte bron verwacht ook dat de vanafprijs nog onder de 45.000 euro terecht zal komen, een frontale aanval op de instapper van Tesla.

Veel opties

De optielijst is ook geïnspireerd door de club uit Californië: 20 inch velgen zijn standaard (toch een inch meer dan de Model Y). Verwarmde stoelen, gekoelde voorstoelen, 4 usb-poorten, twee plekken om draadloos je telefoon op te laden, een infotainmentsysteem vol apps van streamingdiensten. Het komt ons allemaal bekend voor. 

Maar er is steeds ook ietsje meer: vehicle-to-load bijvoorbeeld, om tijdens het kamperen de airfryer te gebruiken. De enige opties die te krijgen zijn: een elektrisch inklapbare trekhaak en een aantal lakopties. Zwart, grijs en beige zijn gratis, maar voor wit, grafiet grijs, middernacht, zilver en oranje moet je bijbetalen.

Laadsnelheid

De 215 kW laadsnelheid van de Xpeng instapper is hoger dan die in de goedkoopste Model Y (170 kW). De Xpeng staat er om bekend ook in werkelijkheid flinke laadsnelheden te realiseren. De integratie met laadpalen is een voordeel van Tesla waar niemand mee kan concurreren voorlopig, maar als Xpeng de rijhulpmiddelen op orde krijgt, dan zou deze auto daar de Tesla weer in kunnen verslaan. Want deze auto heeft naast de 12 camera’s aan boord ook 12 ultrasone sensoren en 5 radars aan boord. Waar Tesla het autonoom rijden met alleen camera’s probeert te doen.

Voor het eerst in jaren komt er een echte directe concurrent van de Model Y. Wij kunnen niet wachten om hem te testen

Lees meer nieuws over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.