Boeing is geen hoogvlieger, een toestel verliest weer onderdelen
Vliegtuigbouwer Boeing heeft het moeilijk. Niet vanwege de aandeelhouders of de jaarcijfers, maar de vliegtuigen vertonen steeds meer gebreken. Sinds 2018 zijn er een aantal ernstige tot zeer ernstige calamiteiten geweest met een of meerdere toestellen van Boeing.
Vlucht 3695 van Southwest Airlines vertrok van Denver Airport met de bestemming Houston, tenminste dat was de bedoeling. Tijdens het opstijgen zagen de passagiers aan de rechterkant van het vliegtuig dat de metalen kap van een van de motoren losliet.
Het stuk metaal flapperde nog enige tijd in de wind waarna het afbrak. Het vliegtuig van het model Boeing 737-800 vervolgde zijn vlucht tot iets meer dan 3000 meter hoogte om daarna terug te keren naar het vliegveld. Verder vliegen was niet verantwoord omdat het stuk metaal de vleugelkleppen had geraakt.
De passagiers zijn opgevangen en later met een ander toestel alsnog naar hun bestemming in Houston gebracht.
Niet de eerste keer dat het misgaat
Dit incident staat niet op zich. Tijdens een vlucht met Alaska Airlines in januari vloog er tijdens de vlucht een deur uit het toestel. Als door een wonder raakte niemand van de 171 passagiers en zes bemanningsleden gewond. Mede omdat de twee stoelen naast de deur niet bezet waren.
Naast dat de toestellen van Boeing met hetzelfde type deur pas weer mochten vliegen na een uitvoerig onderzoek betaalde het bedrijf 160 miljoen dollar schadevergoeding aan Alaska Airlines.
Deze gebeurtenissen komen Boeing slecht uit omdat het nog steeds herstellende is van de crashes in 2018 en 2019. Als reactie daarop werden alle modellen van de Boeing 737 Max meer dan 18 maanden aan de grond gehouden.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.