De nieuwe elektrische Dacia Spring is flink beter en fors goedkoper: dit betaal je
De Dacia Spring was al de goedkoopste elektrische auto, maar de vernieuwde is nog aantrekkelijker. Na subsidie rijd je voor 16.000 euro elektrisch.
De Dacia Spring was al de goedkoopste nieuwe elektrische auto die je kon krijgen, maar met de vernieuwde versie is de prijs gezakt en het comfort verhoogd. De nieuwe vanafprijs is 18.950 euro. Met de subsidie voor particulieren blijft er nog maar 16K aan spaargeld over om naar de Dacia dealer te brengen. Maar wat krijg je daar voor?
Een auto die er een stuk frisser uitziet om te beginnen. De vorige Spring leek een auto van een generatie geleden. Net iets te hoog op de poten en met een snel daterend frontje. De nieuwe ziet er uit alle hoeken een stuk beter uit. De instapper met de weinig Roemeense naam "Expression" heeft 45 pk en het nieuwe infotainmentsysteem met Carplay/Android Auto zit daar niet in. Daarin gebruik je je eigen telefoon als scherm voor het infotainment systeem en moet je het doen met twere speakers. Airco is standaard, maar deze moet je wel met de hand bedienen.
Duurder is krachtiger
Geen climate control dus, ook niet op de duurdere "Extreme" versie. Die kost 2000 euro meer en daarvoor krijg je een heleboel cosmetische verbeteringen met andere stoelbekleding en koperkleurige accenten. Maar je betaalt vooral bij voor de krachtiger aandrijflijn van 65pk, het 10 inch multimedia systeem, een achteruitrijcamera en elektrisch bedienbare ramen en spiegels.
Wil je de instapvariant met alleen de sterkere motor, dan kost die 19.950 euro. Een heerlijk overzichtelijk menu dus.
Die 65 pk klinkt nog steeds niet erg indrukwekkend, maar de Spring weegt minder dan 1000 kilo, wat ongekend is voor een elektrische auto. Een racemonster is het dus niet, maar je bent bij het stoplicht snel genoeg weg.
Van alle (veiligheids)gemakken voorzien
Dankzij Europese regelgeving zitten er wel op alle versies uitgebreide rijhulpsystemen. Een botspreventiesysteem met herkenning van voertuigen, voetgangers, fietsers en motorfietsen, verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing, parkeerhulp achter, lane departure warning, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning en het ook verplichte noodoproepsysteem eCall. Via de My Safety knop moet je vervelende systemen eenvoudig uit kunnen schakelen.
Het rijbereik volgens de officiële testcyclus is 220 kilometer. Reken dus op zo'n 180 in de praktijk, afhankelijk van je gebruik.
Helaas is er wel bespaard op de lader, die kan maximaal 7kW leveren bij een 32A-paal en bij de meeste palen thuis slechts de helft daarvan. De optionele snellader komt ook niet verder dan 30kW, waardoor een snellaadsessie je al gauw 45 minuten zal kosten. Dit is dus expliciet een auto voor in de stad of voor kortere afstanden. Voor de "snellaadoptie" moet je 600 euro bijbetalen en deze is alleen beschikbaar in combinatie met de sterkere elektromotor.
We hopen de Spring later dit jaar te kunnen testen, in de herfst worden de eerste auto's aan klanten geleverd.
Meer elektrisch rijden en download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.