De AI in Aldi: budget-supermarkt bespaart op reclame met nieuwe AI-stem

© Aldi

De AI in Aldi: budget-supermarkt bespaart op reclame met nieuwe AI-stem
10 april om 14:50

Aldi heeft met kunstmatige intelligentie een stem ontwikkeld voor reclames op radio en televisie. Dat doet het bedrijf naar eigen zeggen om het maken van reclames zo goedkoop mogelijk te maken. Wel jammer voor Diederik Ebbinge.

Aldi ontwikkelde de stem samen met reclamebureau Joe Public Amsterdam. Dat gebeurde op basis van de stemgeluiden van 10 werknemers van Aldi. De AI-stem is sinds deze week te horen in reclames op radio en televisie. De AI neemt het over van stemacteur Diederik Ebbinge.

De AI-stem werd ontwikkeld met software van Soundcircus, een bedrijf in Amsterdam. De tool leerde eerste de Nederlandse taal aan de hand van stemgeluid van echte mensen. Daarna ontwikkelde het bedrijf een eigen stemgeluid. De AI-stemacteur van Soundcircus krijgt de naam Alliego Dingel.

Kostenbesparende maatregel

Aldi vertelde aan Marketing Report dat de AI-stem reclames goedkoper moet maken. ‘We besparen hiermee zowel tijd als kosten’, zegt Mariëlle Rooswinkel, Managing Director Marketing & Communications bij ALDI in Nederland aan Marketing Report.

Ook andere bedrijven werken met AI-stemgeluiden. Spotify gebruikt sinds september vorig jaar bijvoorbeeld een AI-tool die podcasts vertaalt. Dat gebeurt op basis van technologie van OpenAI. Ook Microsoft werkt aan soortgelijke technologie

Mis geen tech-nieuws, volg ons WhatsApp-kanaal of meld je aan voor onze nieuwsbrief.