Vals spel: 'Chinees automerk BYD kreeg miljarden subsidie van Chinese overheid'

©Unsplash

Vals spel: 'Chinees automerk BYD kreeg miljarden subsidie van Chinese overheid'
11 april om 10:19

De Europese Commissie vond onlangs al bewijs voor zijn vermoeden dat Chinese EV's hier oneerlijk concurreren, omdat ze subsidie van de Chinese overheid krijgen. Nu weten we meer over hoe groot die bedragen zijn: dat loopt in de miljarden.

BYD, dat ook in Nederland flink aan de weg timmert, zou in ieder geval 3,4 miljard euro aan subsidie hebben gekregen van de Chinese overheid. Dat onderzocht het Duitse Kiel Institute for the World Economy. Die subsidie is volgens de onderzoekers nadrukkelijk gebruik om concurrentiepositie van BYD te verbeteren. Met andere woorden: de Chinese auto's kunnen voor minder geld worden aangeboden dan auto's uit Europa of de VS.

Naar schatting zijn de totale subsidies van China drie tot negen keer zo hoog als die van andere landen in de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, zoals de VS, Duitsland of Nederland. Maar ene makkelijke oplossing voor dat probleem is er niet, want Europese bedrijven profiteren ook weer van de Chinese subsidies, vooral als het gaat om snelle vergroening.

Goedkoper vergroenen door subsidie

"Het subsidiebeleid van China is al jaren een controversieel onderwerp: Europese industrieën hebben vaak moeite om te concurreren met Chinese tegenhangers op prijs. Zonder de gesubsidieerde technologie van China zouden producten die cruciaal zijn voor de groene transformatie van Duitsland echter ook duurder en schaarser worden", zegt Dirk Dohse, onderzoeksdirecteur bij het Kiel Institute en co-auteur van het onderzoek.

De Chinese subsidie is volgens de onderzoekers bovendien praktisch overal aanwezig. 'Meer dan 99 procent' van de Chinese bedrijven kreeg in 2022 directe subsidie van de overheid, meldt het Kiel Institute. Daarnaast heeft China veel eigen ruwe grondstoffen die nodig zijn voor zowel auto's, batterijen als in veel andere kritieke sectoren. Zo is China de grootste producent van zonnecellen en batterijcellen. En ook op het gebied van windturbines en dus elektrische voertuigen zou China die koppositie willen behalen, mede via subsidies.

BYD krijgt volgens Kiel Institute wel uitzonderlijk hoge subsidies. De onderzoekers raden de EU aan om in gesprek te gaan met de Chinese overheid en te pleiten voor een terugtrekking van subsidies die de Europese economie te veel schaden. De onderzoekers schatten de kansen goed in voor de EU, vooral omdat China door wil groeien maar met de VS op meer gespannen voet staat dan met Europa.

Meer elektrisch rijden en download de Bright-app, nu ook voor Android, en natuurlijk voor iOS.