Duurtest Volvo EX30: de kleinste elektrische SUV van Volvo voelt als de lente
Onze autotester Rutger rijdt een maand met de nieuwe Volvo EX30, de kleinste volledig elektrische auto van het merk. Deze week: de eerste kennismaking.
De Volkswagen ID.7 die we vorige maand reden, dacht ik te gaan missen. Vanwege de massagestoelen, de stilte in de cockpit en de 280 pk onder mijn voet. De Volvo EX30 is op papier het tegenovergestelde. Een SUV in plaats van een hatchback. Gebouwd om onder de 40.000 euro op de prijslijst te staan. Een speelse auto in plaats van een serieuze.
Waar de relatie met de ID.7 een robuust verstandshuwelijk was, met de onmisbare ergernissen die daarbij horen, is de relatie met de kleine Volvo heel anders. Ik word enthousiast als ik hem zie staan op de oprit en bij elk gebruik ontdek ik weer iets nieuws dat bijzonder verzonnen is. Tot nog toe vielen op: de soundbar onder de voorruit in plaats van losse speakers overal. Het duidelijk gerecyclede materiaal in het interieur dat juist zichtbaar is gemaakt, in plaats van verstopt.
De slimme middenconsole die uitschuifbaar is in meerdere standen. De gezellige Zweedse taferelen verstopt in het bakje tussen de voorstoelen. Een klepje om de kabel van je telefoon op de juiste lengte uit te laten steken. Een schema met de precieze maten van de auto op de achterklep, zodat je bij de Ikea kan kijken of iets past, in plaats van te duwen en hopen dat het goedkomt.
Simpel model, toch veel keuze
Al die kleine dingetjes geven de EX30 een scherp karakter. Iets dat gevoelsmatig ontbrak in de grote Volkswagen. Waar de ID.7 je rustige oom is die je zwijgend om 3 uur ’s nachts naar huis brengt zonder te zeuren, is de EX30 die vriend die vrijdagavond om tien uur belt of je meegaat de stad in. Voor beide is een tijd en plek, maar ik heb zin om de lente te beginnen met de Volvo.
Wil je er zelf eentje kopen, dan moet je aan de studie. Er zijn drie uitvoeringen: Core (€37K), Plus (€40K) en Ultra (€48K). De Plus geeft je ten opzichte van de Core onder andere een beter audiosysteem, USB-C poorten ook achterin, je telefoon als sleutel kunnen gebruiken en de killer: Pilot Assist, de adaptieve cruise control. De 3000 euro verschil tussen de twee goedkoopste modellen is dus goed uit te leggen. Als je nog 8000 euro meer kwijt wil, dan krijg je daar een Panoramadak voor, 19” velgen in plaats van 18”, een warmtepomp (waardoor je minder stroom verbruikt in de winter), een 22 kW-boordlader, 360º camera en elektrisch verstelbare stoelen voor. Een stuk lastiger te verhapstukken.
Subsidie voor de meeste uitvoeringen
Het addertje onder het gras is dat je voor bovenstaande bedragen de Single Motor Standard Range hebt (337 km rijbereik), terwijl je liever de Single Motor Extended Range wilt rijden (475 km rijbereik). De grotere accu kost je 4700 euro extra. Dat betekent dat alle versies in aanmerking komen voor de particuliere SEPP-subsidie, behalve de Ultra. De sweet spot lijkt dan ook de Plus Extended Range te zijn. Net onder de 45.000 euro en met de belangrijkste extra functies.
Wij rijden de Ultra-versie met Long Range (omdat niets goed genoeg is voor Bright) de komende maand. Heb je vragen over de EX30 die je beantwoord wilt hebben: laat het weten via de socials.
Voor meer reviews van elektrische auto's volg je de updates van de Bright Duurtest.