iDeal-profielen nu beschikbaar: sneller bestellen bij webwinkels
Het vernieuwde iDeal wordt vanaf vandaag uitgerold. Consumenten kunnen een profiel aanmaken met hun adres en bankrekening naar keuze, voor vlotter betalen bij webshops.
Gemak dient de mens, en hoewel betalen via iDeal wereldwijd gezien al behoorlijk soepel en goedkoop is, kan het altijd wat beter. iDeal kondigde eerder nieuwe mogelijkheden aan, en die worden vanaf vandaag uitgerold. Het draait allemaal om de nieuwe knop 'Snel bestellen'.
Met die knop omzeil je de noodzaak om bij elke webshop een account aan te maken, of je adresgegevens steeds handmatig in te voeren. Voortaan maak je in de app van je bank een profiel aan, met je adres en rekeningnummer naar keuze. Die informatie wordt dan voortaan automatisch ingevuld zodra je bij een webshop op 'Snel bestellen' drukt. Je hoeft daar alleen nog de betaling bij je bank te bevestigen, en je hebt een bestelling gedaan. Klinkt als een kleinigheid, maar als je vaak online bestelt bij allerlei webshops, scheelt dit een hoop moeite.
Vanaf vandaag bij de meeste banken
De iDeal-profielen worden vanaf vandaag uitgerold onder klanten van de meeste Nederlandse banken. Klanten van ING moeten wachten tot de start van de uitrol op 17 april, en bij ABN Amro volgt de uitrol op een 'nader te bepalen moment'.
Volgens Currence, het bedrijf achter iDeal, is de nieuwe methode goed voor zowel consumenten als ondernemers. Klanten checken makkelijker en sneller uit en voor bedrijven zorgt de knop voor een betere 'conversie', oftewel: we zijn sneller geneigd om iets te kopen als dat makkelijker gaat.
De profielen zijn volledig optioneel. Wie liever de oude methode gebruikt en adressen handmatig invult, kan dat ook gewoon blijven doen. Alleen moet je dan net als vroeger elke keer handmatig je bank kiezen.
Meer over webwinkels en mis niets met onze Bright-app.