Snelle e-bike (of wielrenfiets) op de rijbaan? Amsterdam gaat het testen
Er wordt door gewone fietsers al jaren gezeurd over de snelheid van e-bikes op fietspaden, of andersom. Amsterdam start een test waarbij de snelle fietsers kunnen uitwijken naar de rijbaan.
Amsterdam is dol op proefjes met het verkeer. Vorig jaar nog werden er midden in de hoofdstad paaltjes midden op de weg gezet, om te kijken wat er zou gebeuren. Ook werkt Amsterdam aan een systeem dat e-bikes op afstand zou moeten afremmen – een beetje toekomstmuziek. En momenteel is de maximumsnelheid op de meeste plekken in Amsterdam van 50 naar 30 km/u gegaan.
Die lagere snelheid biedt kansen, want dan is het minder gevaarlijk op de rijbaan. Is er dan ook plaats voor snelle fietsers tussen de auto's? Vanaf deze week wordt het getest, op een klein stukje straat in Amsterdam.
Op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat mogen fietsers vanaf 18 april op de rijbaan rijden, als ze sneller gaan dan 20 km/u. Het fietspad blijft gewoon, voor iedereen die met maximaal 20 km/u fietst. De proef is het resultaat van een prijsvraag van Amsterdam Bike City, dat ongelukken en frustratie in het verkeer wilde terugdringen. Beeldend kunstenaar Wichert van Engelen bedacht de 30-20-10-methode: 10 km/h op de stoep, 20 km/h op het fietspad en 30 km/h op de rijbaan, met welk vervoermiddel dan ook.
Proef van drie maanden
De gemeente heeft de twee straten, die in elkaars verlengde lopen, gekozen omdat daar veel fietsverkeer over een smal fietspad gaat. Dat maakt inhalen moeilijk, zeker met alle bakfietsen en e-bikes die Amsterdam rijk is. "Ik hoor steeds meer Amsterdammers van jong tot oud die niet meer durven te fietsen in de stad", zegt verkeerswethouder Melanie van der Horst. "Dat wil ik niet laten gebeuren. Eerder hebben we al met succes de snorfietsers naar de rijbaan verplaatst, waardoor het fietspad rustiger werd. Maar door de snelle opkomst van verschillende elektrische fietsen is het nu meer nodig om ruimte te maken op het fietspad voor mensen die langzamer rijden."
De proef duurt tot 19 juli, daarna wordt gekeken wat de gevolgen waren voor de verkeersdoorstroming. Ook wordt er een enquete gehouden, om te zien wat weggebruikers van de test vonden. De proef is interessant, omdat het Amsterdamse verkeersbeleid nog weleens landelijk wordt toegepast, zeker in andere drukke steden.
Meer over e-bikes en mis niets met onze Bright-app.