Analyse: hoeveel goedkoper is elektrisch rijden precies?
In de Bright Podcast van vorige week spraken we over de voordelen van elektrisch rijden: waarom voor iedereen die meer dan 10-15K euro aan een auto uitgeeft, elektrisch simpelweg slimmer is. Hoeveel goedkoper is het dan precies?
Bij elk rekenvoorbeeld dat je geeft, komt er iemand langs die zegt dat hij zelf 3 cent meer bij de pomp betaalt. Of dat laatst de snellader om de hoek bezet was en hij toen meer moest betalen en dat ALLES WAT JE ZEGT DUS ONZIN IS. Klopt. Ik kan geen rekenvoorbeeld geven dat opgaat voor alle situaties. Ik kan de goedkoopste laadpaal in de buurt rekenen en suggereren dat je daar altijd laadt, of zelfs zeggen dat je gratis kunt rijden met je zonnepanelen of juist rekenen met een gigantische hoeveelheid snelladen zonder abonnement.
Dat ga ik allemaal niet doen. Ik neem het gemiddeld graag even met je door. Dan kun je zelf kijken of dat gemiddelde voor jou opgaat of niet.
Disclaimer vooraf: ik ga er vanuit dat je óf op je werk óf thuis je elektrische auto kunt opladen. Als dat niet zo is, zijn er scenarios te verzinnen waarin een goedkope elektrische auto met weinig rijbereik heel erg onpraktisch is.
Een gemiddelde pakken
Een tweedehands Tesla Model 3 uit 2019 kost je in aanschaf zo’n 22.000 euro. Een Volkswagen Golf met vergelijkbare uitrusting (Climate Control, Keyless Entry, Stoelverwarming, Automaat (DSG), Adaptieve Cruise control) vind ik op dit moment voor minimaal 19.000 euro voor de allergoedkoopste met minder dan 120.000 kilometer op de teller. Dan heb ik een 115 pk-stationwagon met trekhaak.
De Model 3 heeft 594 liter opbergruimte in trunk en frunk. De Golf stationwagon is nipt ruimer met 611 liter. De Model 3 heeft wel 238 pk en 30.000 kilometer minder gelopen. Maar laten we voor het argument even zeggen dat we 3000 euro meer betaald hebben om elektrisch te rijden in een vergelijkbare auto.
De ANWB had laatst een beroerd stukje rekenwerk gedaan over kosten per 100 kilometer, gedebunkt door Maarten Hachmang. Die cijfers gebruik ik dus. Gebaseerd op de mix van snelladen, thuisladen en langs de straat laden die in Nederland gebruikelijk is. 63 procent wordt thuis geladen, 10 procent bij de snellader en 27 procent langs de straat bij reguliere paaltjes (en niet de 33 procent voor elke categorie die de ANWB gebruikte). De kosten per gereden kilometer met die mix in is in Nederland gemiddeld 0,06 euro: 0,12 euro voor snelladen, 0,08 euro voor openbaar laden en 0,04 euro per kilometer voor thuis laden (of nog minder met dynamisch contract of zonnepanelen).
Benzine is simpelweg duurder
Dan benzine tanken in de Golf die wij gekozen hebben – de op papier zuinige 1.0 TSI motor verbruikt slechts 5 liter per 100 kilometer. Laten we ervan uitgaan dat je niet bij de duurste pomp langs de snelweg tankt en 2,12 euro per liter betaalt. Dan heb je dus 10,60 euro betaald om 100 kilometer te rijden. Om dezelfde afstand te rijden in je Tesla betaalde je 6 euro precies. Over 12.000 kilometer per jaar (het Nederlands gemiddelde) betaal je dus gemiddeld 720 euro voor stroom of 1272 euro aan benzine. Jaarlijks 500 euro verschil.
Alleen aan de brandstofkosten heb je in 6 jaar het verschil er dus uit. In die 6 jaar heb je ook nog wegenbelastingvoordeel (2025 is nog gratis, scheelt je dus 656 euro alleen volgend jaar al). En zelfs al heb je geen thuislader, dan ben je met openbaar laden nog steeds goedkoper uit: 8 euro gemiddeld, tegenover die 10,60. Het lijkt er bovendien niet op dat benzine de komende tijd stukken goedkoper gaat worden, terwijl stroom wel daalt.
Samenvattend rijd je de komende 5 jaren dus goedkoper in een Tesla Model 3 dan in een Golf uit hetzelfde bouwjaar, van rond de dezelfde tweedehandsprijs. Daarbij kun je met een dynamisch contract nog meer besparen op je brandstofkosten. De tweedehandsprijzen voor benzinewagens zullen vermoedelijk ook niet gaan stijgen met het uitfaseren van de techniek. Dus het is moeilijk om te kiezen voor de meer vervuilende auto vanuit financieel perspectief.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.