Formule 1 komende 5 jaar bij Viaplay: 'Gevoelige klap voor Ziggo en Olav Mol'
De Formule 1 is de komende 5 jaar bij Viaplay te zien en die langverwachte deal leidde vandaag tot een stortvloed aan gemengde reacties. Duidelijk is dat het mislopen van de F1-uitzendrechten een grote tegenslag voor Ziggo is.
De timing was best opvallend. Vrijwel tegelijk met een persevent van Ziggo over zijn uitgebreide aanbod van Europees voetbal de komende drie jaar, werd de nieuwe 5-jarige deal tussen Formule 1-eigenaar FOM en Viaplay officieel bekendgemaakt. Die overeenkomst hing al weken in de lucht. Ondanks dat Ziggo meer geld zou hebben geboden, koos de FOM opnieuw voor Viaplay, omdat het Zweedse bedrijf volgens de organisatie het beste voorstel had. "Dankzij onze toewijding hebben we het aantal kijkers jaar na jaar consequent zien toenemen", aldus FOM-topman Ian Holmes, die man die gaat over de F1-uitzendrechten.
"Met onze nieuwe lokale organisatiestructuur, zijn we nu nog beter in staat om in te spelen op de behoeftes van het Nederlandse publiek en Viaplay nog beter te verankeren in het Nederlandse medialandschap", zegt de Nederlandse Viaplay-baas Roger Lodewick.
Ook Max Verstappen zegt in een reactie 'heel blij' te zijn met de nieuwe Viaplay-deal. "Zij streven, net als ik, naar perfectie. Ik kijk er dan ook naar uit om onze samenwerking te continueren. Het is geweldig dat Viaplay mijn prestaties dichter bij de kijkers brengt."
Olav Mol en Jack Plooij: vergane glorie?
De nieuwe overeenkomst leidde tot groot ongenoegen bij een deel van de Nederlandse Formule 1-liefhebbers, die liever hadden gezien dat de Formule 1 terugkeerde bij Ziggo, zoals voor 2022. "Viaplay heeft Ziggo een zeer gevoelige klap uitgedeeld", stelt GPBlog in een analyse. De rol van Ziggo's F1-commentatoren Olav Mol en Jack Plooij is hiermee definitief uitgespeeld, concludeert de F1-nieuwssite. "Mol en Plooij zijn vergane glorie, hun tijd is voorbij."
Viaplay-commentatoren Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk krijgen na ruim twee jaar nog altijd kritiek, maar op Mol en Plooij was ook veel aan te merken, vindt GPBlog. "Er zijn altijd kijkers die genieten van de popiejopie-stemming die het tweetal tijdens races probeerde op te roepen. Dat Mol nogal eens de meest elementaire zaken tijdens een Grand Prix miste, namen zij vast voor lief. En Plooij viel tijdens de raceweekenden op door zijn tenenkrommende manier van vragen stellen aan de F1-rijders. Of eigenlijk: hij dropte quasi-lollige stellingen."
Nieuw jaarabonnement
Viaplay-abonnees krijgen sinds vorig jaar ook toegang tot F1 TV Pro, de eigen streamingdienst van de Formule 1. Niet-abonnees kunnen sommige F1-uitzendingen van Viaplay met vertraging kijken op het nieuwe tv-kanaal Viaplay TV.
Vandaag lanceerde Viaplay een nieuw jaarabonnement. Daarmee kost de dienst omgerekend 13,79 euro per maand, dat terwijl Viaplay eind mei zijn maandabonnement verhoogt naar 17,99 euro per maand.
Lees meer nieuws over Viaplay en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.