Grote ontslagrondes bij Tesla: wat zijn de gevolgen voor de EV-markt?
Tesla kondigde aan dat meer dan 10 procent van de werknemers ontslagen wordt, als gevolg van “tegenvallende resultaten”. Wat betekent dit voor Tesla en de markt voor elektrische auto’s?
Kapitalisme blijft een wonderlijk fenomeen. Vorig jaar was de Tesla Model Y de best verkopende auto in de hele wereld. Desondanks wordt er nu gesproken van “tegenvallende resultaten” bij Tesla en werd meer dan 10 procent van alle werknemers ontslagen.
Bij een regulier bedrijf zou je kunnen speculeren dat er iets op de achtergrond speelt waar we niet van weten. Bij een bedrijf dat door Elon Musk gerund wordt, hoef je er niet van uit te gaan dat deze ontslagronde rationeel verklaarbaar is. Toen Twitter werd overgenomen werden mensen ontslagen, die de dag daarna teruggevraagd werden omdat het bedrijf anders niet kon werken. De beste verklaring voor de ontslagronde is dat er korte termijn geld mee bespaard kan worden. Het overgebleven personeel zal in ieder geval "absoluut hardcore" moeten gaan, schrijft Musk in een oppeppende interne e-mail aan zijn mensen.
Supercharger-team ontslagen
Tussen de ontslagen personen bij Tesla zitten hooggeplaatste senior medewerkers. Daniel Ho was programmadirecteur voor de Model S, 3 en Y en werkte al 10 jaar bij Tesla. Drew Baglino werkte al 18 jaar voor Tesla en ontwikkelde onder andere de nieuwe 4680-cel van het merk. Maar de meest opvallende namen: het hele team voor Superchargers.
Tesla heeft zijn eigen snelladers, die perfect geïntegreerd zijn met het navigatiesysteem en die een groot dekkend netwerk biedt in grote delen van de wereld. In Amerika is de Supercharger zo toonaangevend dat een groot aantal automakers overgestapt op de stekker die Tesla daar nog gebruikt. Alle kaarten lagen dus voor Tesla ideaal op tafel om de grote aanbieder van snelladen voor heel Noord-Amerika te worden. Met deze ontslagronde maken ze het zichzelf daarin een stuk moeilijker.
Tesla is de afgelopen jaren bepalend geweest in de adoptie van elektrische auto’s door een grote nieuwe groep gebruikers. Het merk lijkt daarin ook zeker nog niet uitgespeeld. Maar dat het op zo’n cruciaal moment zoveel troeven weg doet, is onbegrijpelijk. Met de Chinese automerken die op stoom komen is het voor ons als consument geen alarmerend nieuws. De komende tijd zal het aanbod alleen maar groeien en de prijzen verder dalen. Voor landen waar de laadinfrastructuur nog in de kinderschoenen staat is dit wel slecht nieuws. Laten we hopen dat het Supercharger-team een nieuwe vorm vindt. Binnen of buiten Tesla.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.