Durft ChatGPT de concurrentie aan met Google Zoeken?

©Unsplash

Durft ChatGPT de concurrentie aan met Google Zoeken?

Het zijn opwindende tijden in de tech. AI gaat voor grote veranderingen zorgen wanneer sommige partijen niet snel genoeg schakelen. Zo lijkt het dat ChatGPT een aanval wil doen op Google Zoeken.

Het internet staat gelijk aan Google Zoeken. Die bewering klopt niet helemaal, maar het komt voor de meeste mensen aardig in de buurt. Dat illustreert hoe belangrijk Google is voor het internet: vrijwel alle zoekacties op het wereldwijde web gaan via de servers van Alfabet. Maar het is nog maar de vraag of dat zo blijft.

Niet meer zoeken naar het antwoord

ChatGPT heeft een subdomein online gezet met een veelzeggende titel. Je hoeft namelijk niet lang na te denken om er achter te komen wat de bedoeling is van de URL search.chatgpt.com. Volgens de geruchten gaat Open AI op 9 mei iets aankondigen en dat zou zomaar eens iets te maken hebben met een zoekmachine. 

Het is niet meer dan logisch dat men probeert een marktaandeel af te snoepen van Google. Logisch omdat je op zoek bent naar antwoorden als je een zoekmachine gebruikt. Nu krijg je nog een pagina met resultaten, advertenties en gesponsorde links waaruit je zelf het juiste antwoord moet destilleren. Door de inzet van AI en taalmodellen krijg je direct het best mogelijke antwoord in plaats van een aantal links. 

Hoe levert dat geld op?

Of de eventuele zoekmachine van ChatGPT er in zal slagen om relevant te worden is nog maar de vraag. Google heeft zijn eigen AI is de vorm van Gemini en we zien ook andere spelers zoals Perplexity.

We zijn vooral benieuwd naar hoe deze diensten geld gaan verdienen. We zien bijvoorbeeld aan Netflix dat de abonnementsmodellen niet zaligmakend zijn en dat ook daar weer teruggegrepen wordt naar reclame. Hoe gaat een ChatGPT de torenhoge kosten voor de enorme hoeveelheid aan zoekopdrachten terugverdienen? Bij de zoekmachine zijn gewend dat de bovenste resultaten gesponsord zijn, maar pikken we dat ook bij een chatbot-achtige zoekmachine?

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.